ActionAdventureAnimationFamiliefilmTEMA Familiefilm A/7 år
Varighed: 90 min.
Instruktør: Hoyt Yeatman,
Medvirkende: Danske stemmer:Tomas Villum JensenLene NystrømAnders W. Berthelsen,
 IT,

Af: Carsten Riis Jensen - 28.08.2009

Historien om de fantastiske marsvin, G-Force, er ganske enkelt en superhelte-actionfilm for børn. Den foregår for en gangs skyld ikke i et computeranimeret/tegnet univers, men blandt rigtige mennesker. Som sådan minder den en hel del om børnefilmen "Small Soldiers" fra 1998, hvor en række legetøjs-militærfigurer bliver levende og interagerer med den virkelige verden. Her er det bare marsvin, der kan tale, og som fungerer som en slags "Mission Impossible"-agenter.

Dette, at "G-Force" netop foregår i en rigtig menneskeverden, kan virke afskrækkende på de mindste børn. De foretrækker en rent animeret verden, der som sådan er lettere at holde på afstand. Derfor er det med en film som "G-Force" også vigtigt at lægge mærke til, hvordan børnene reagerer, for filmen indeholder ganske voldsomme actionsekvenser. Der bliver smadret store biler, kæmpet mod Transformers-lignende figurer, osv. Alt sammen i et tempo, der er en voksenfilm værdig. Man lægger ikke ligefrem mærke til, at der her er tale om en Disney-film.

Kort fortalt handler filmen om en særlig militærenhed, G-Force, bestående af dyr, som en dygtig forsker har lært at tale og arbejde som agenter. Deres første store opgave er at trænge ind i fabrikanten Sabers hus, for at stjæle vigtige data. Samtidig med det ønsker FBI at lukke G-Force enheden ned, og derfor må marsvinene flygte og handle under cover. Det kommer der masser af action og spænding ud af. Handlingen er ikke kompliceret. Nogle vil måske endda hævde, at den er ligegyldig. Der er da så absolut heller intet moralsk budskab i filmen. Kun action og underholdning.

Jeg synes, at "G-Force" er god underholdning, hvis man tager det in mente, at filmen foregår i den "rigtige verden", og derfor kan være lidt voldsom for de mindste. Men kan de klare film som "Spy Kids 1-3", så kan de også klare "G-Force". Forskellen er den, at de små marsvin er ganske nuttede.

Som sagt minder den en del om "Small Soldiers", og for de voksne er der flere referencer til andre kendte film, som fx Transformers og "James Bond".