En ung afro-amerikansk far prøver at bryde med sin blakkede fortid. Nytårsaften bliver han involveret i et slagsmål, og en politibetjent affyrer et skud mod ham.

Biografi/baseret på virkelig historieDrama
Varighed: 85 min.
Instruktør: Ryan Coogler,
Medvirkende: Michael B. JordanMelonie DiazOctavia SpencerKevin Durand,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 13.05.2014

Indledningsscenen er et autentisk videoklip fra nytårsaften 2008/09. Der er kaos på Fruitvale Station. Vi får ikke rigtig fat i, hvad der sker, for det er optaget med en mobiltelefon. Et skud høres og alt bliver mørkt.

I næste scene er vi tilbage om morgenen den samme dag, hvor den 22-årige afro-amerikaner Oscar lover bod og bedring til sin kæreste Sophina. Han har været hende utro, men har virkelig et ønske om at være der for hende og deres datter Tatiana, der går i børnehave. Oscars mor har fødselsdag, og den skal fejres om aftenen. Oscar elsker sin mor og tilbyder at købe ind til middagen. Vi spores langsomt ind på, at Oscar er arbejdsløs, men skjuler det for Sophina. Han har tidligere skaffet penge ved at handle med narkotika. Han har været i fængsel, men forsøger nu at bryde med sin blakkede fortid for at begynde på en frisk - han vil gerne lave noget "lovligt".

Oscar og Sophina forlader morens fødselsdagsfest for at tage i byen og fejre nytårsaften sammen med venner. De tager toget, hvor en tidligere hvid medfange opdager Oscar, og der opstår slagsmål. Politiet tilkaldes, og vi får nu indledningsscenen gentaget i klare billeder. Det er tydeligt, at politiet ydmyger den afro-amerikanske venneflok. En betjent affyrer et skud, som rammer Oscar i ryggen, og han kommer på sygehuset. Oscars mor lægger sin bekymring frem i bøn om, at Gud vil virke gennem lægerne.

"Fruitvale Station" bygger på virkelige hændelser. At en betjent skød mod en sagesløs afro-amerikaner, udløste voldsomme protestdemonstrationer fra alle dem, der så Oscar som uskyldigt offer for racistisk politibrutalitet. Betjenten forklarede i retten, at han i forvirringen troede, det var strømpistolen, han holdt i hånden, og ikke det skarpladte skydevåben.

Filmen skildrer en ung mand, der virkelig satser på at ændre sit liv til noget bedre. Der bliver antydet en del om, at han tidligere har været en uansvarlig rod, men den dag, vi følger ham i filmen, er han en stræbsom og god fyr.

"Fruitvale Station" er blevet beskyldt for at se sagen for ensidigt fra Oscars side, men begivenhederne på stationen blev filmet af flere med deres mobiltelefoner. Politifolkene blev afskediget, og ham, der skød, fik en fængselsstraf. Filmen gør ingen forsøg på at give et indtryk af de brutale hvide politifolk. Stilen er dokumentarisk med håndholdt kamera i mange af scenerne. Michael B. Jordan har rollen som Oscar og gør det rigtig godt.