Biografi/baseret på virkelig historieDramaKrimiFilmstriben.dkTEMA Anden verdenskrig
Produktionsår: 2007
Varighed: 93 min.
Instruktør: Stefan Ruzowitzky,
Medvirkende: Karl MarkovicsAugust DiehlDevid Striesow,

Af: Thomas F. Moesgaard-Christensen - 23.02.2009

"Forfalskerne" fortæller historien om Salomon Sorowitsch - også kaldet Sally -, jøde og falskmøntner, som i nazi-Tyskland kommanderes til at deltage i nazisternes hemmelige operation "Bernhard". Han, som allerede er i koncentrationslejr, sendes til lejren i Sachsenhausen sammen med et særligt udvalgt team, der arbejder på at skabe perfekte kopier af britiske pund og amerikanske dollar.  Med en uudtømmelig kilde af udenlandsk valuta vil tyskerne kunne ruinere de allierede og dermed også tage luften ud af deres militære styrke. Men for at det kan lade sig gøre må de falske penge være perfekte og fejlfrie kopier. Året er 1945, de tyske tropper presses som aldrig før, og den nøje udvalgte gruppe af jødiske vekselerer, bankfuldmægtige, bogtrykkere og så falskmøntneren Sally bliver en vigtig brik i kampen om Europa.

For gruppen af forfalskere, som de jo er, tager krigen en drejning ved ankomsten til Sachsenhausen. De får ordentlig mad, forholdsvist præsentabelt tøj og er, med enkelte fæle undtagelser, på høflig talefod med den nazistiske overmagt. Grunden til dette er naturligvis, at de udgør spydspidsen i produktionen af det "våben", der kan afgøre krigen. Nazisterne gør, hvad de kan for at få forfalskernes projekt til at lykkes. For lykkes det, vender krigslykken for nazisterne.

Forfalskerne ved det jo godt, og det bliver et dilemma for dem. Hvis de samarbejder med tyskerne, kan de leve godt, men også sikre tyskerne sejr. Hvis de modarbejder tyskerne, vil de blive skudt. Hvad er det rigtige at gøre – at overleve eller at dø en nobel og ærefuld død i kampen mod ondskab? Hovedpersonen Sally forsøger, som han altid har gjort, at skøjte på overfladen og få det bedste ud af situationen. For flere af forfalskerne er problemstillingen dog anderledes tæt på – de har jo stadig familiemedlemmer i kz-lejrene, som ikke nyder samme privilegier som de selv. Som måske dør af sult, mens de spiser godt.

I mange af de forskellige bøger og film om holocaust behandles den skyld, mange overlevende følte ved blot at overleve. Ved ikke at dø for nazisternes hænder, men komme ud til en verden, der for altid var ændret, men til en verden, hvor de var i live. Den skyld kommer hele tiden op til overfladen hos forfalskerne. Men hvad skal de gøre?

Gruen fra nazismen er mange gange dokumenteret på film, og dette frygtelige og ufattelige kapitel i Europas historie bliver ved med at inspirere til nye film. Det er ikke som sådan behageligt at se på, men det er godt at mindes grusomhederne, for menneskets iboende potentiale for ondskab skal ikke undervurderes. Og "Forfalskerne" stiller sig op i den gode tradition af stærke film som Schindlers liste, Sophie Scholl - de sidste dage og Der Untergang, der på forskellig vis belyser noget, vi aldrig må glemme. De film har det tilfælles, at de behandler den enkeltes mulighed for at vælge det ene eller det andet. Det vækker stærkt til eftertanke, samtidig med at det giver endnu et indblik i de uhyrligheder, der også var en del af nazi-Tyskland.

Filmen er baseret på virkelige hændelser. Den vandt en Oscar i 2008 som bedste udenlandske film og kan klart anbefales.

Bedømmelse: 4.2 af 6. 5 stemme(r).