Produktionsår: 1989
Varighed: 138 min.
Instruktør: Oliver Stone,
Medvirkende: Tom CruiseWillem DafoeTom Sizemore,

Af: Peter U. K. Jensen - 29.04.2011

De store forventninger
På den 4. juli (USA's uafhængighedsdag) bliver Ron Kovic (Tom Cruise) født. Han er opvokset i en familie og i et samfund, som havde store forventninger til ham og hans jævnaldrene. Han skal være den bedste af de bedste! Den bedste i skolen, til brydning, til baseball, og da de legede krig. Idealer var der nok af og en spirende fædrelandskærlighed flammede i ungdomsårene op - godt fremdrevet af de nationalistiske tanker i USA og de berømte ord fra Kennedy: "Spørg ikke, hvad dit land kan gøre for dig – men hvad du kan gøre for dit land." Scenen er klar – Vietnamkrigen kalder på Ron Kovic – og han drager i krig for Gud, præsident og fædreland ...

Uforløst skyld
I filmen er der masser af omdrejningspunkter og stof til eftertanke. Oliver Stone er en stor instruktør og ikke uden grund. Et af filmens temaer er den uforløste skyld, som Ron Kovic må bære på. Han kommer under en mission i Vietnam til at opleve krigens gru, hvor han kommer til at dræbe en hel familie samt en af hans egne soldater. Flere gange forsøger Ron Kovic at bekende sine fejl bl.a. for sine overordnede – men han afvises, og skylden kommer ikke ud af verden, men bliver en byrde.

At leve med et handicap
Et andet stort tema i filmen er at leve med et handicap. Ron Kovic vender hjem fra Vietnam med et voldsomt handicap – han er lam fra livet og ned. Vi følger ham på hospitalet, under genoptræning og oplever antiklimakset, da det amerikanske folk og selv hans nære venner vender ham ryggen. Den fordømte krig i Vietnam gør ham ikke til en helt - men ugleset i det land, han elskede. Vi følger nu Ron Kovics deroute. Hans kampe med Gud, familie, seksualiteten og et nedværdigende og ødelagt liv. Han ønsker at finde mening, kærlighed og få gjort op med sin skyld. Filmen trækker flere steder på kristne referencer bl.a. gennem temaerne om skyld, forsoning og tilgivelse.

Sandheden vil sætte dig fri
Filmen har et klart og tydeligt budskab. Når sandheden kommer for dagen, vil den også sætte fri. Det er den rejse, som filmen tager os med på. Om Ron Kovic når sit mål, må man se filmen for at drage sin slutning på, men filmen er meget anbefalelsesværdig, skønt den har nogle år på bagen. Den er nemlig brandaktuel set i lyset af vor tids danske krigsveteraner, som også vender hjem med dybe sår på sjælen, hvilket bl.a. skildres i den danske film Brødre. Og så må man ikke glemme Tom Cruise! Han spiller eminent i denne film – en fantastisk præstation af en Cruise som ung og dyb skuespiller i en flot film med noget på hjerte.

Bedømmelse: 5.3 af 6. 3 stemme(r).