Flugten over Pyrenæerne

Waiting for Anya

I det sydlige Frankrig skjules under anden verdenskrig jøder med henblik på at hjælpe dem illegalt over Pyrenæerne til Spanien. Det er ikke ufarligt, for naturen er barsk, og nazisterne patruljerer i bjergene.

Biografi/baseret på virkelig historieDramaTEMA Anden verdenskrig
Produktionsår: 2020
Varighed: 109 min.
Instruktør: Ben Cookson,
Medvirkende: Noah SchnappThomas KretschmannFrederick SchmidtJean Reno,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 25.05.2021

EN HELTEMODIG HYRDE

Filmen åbner i 1942 med en scene fra en travl perron på en station i det nordlige Frankrig. Kameraet tager os med over til den næste perron. Her møder vi det billede, som åbner mange holocaustfilm. Ondskabsfulde nazi-soldater pakker kreaturvogne med skrækslagne jøder. Det lykkes en far med en datter på armen at smutte ind under toget. På det næste spor holder et persontog. Her overdrager han sin datter Anya til en ukendt kvinde med den indtrængende besked til Anya: "Uanset, hvad der sker, så mødes vi hos din mormor!"

En god historie
"Flugten over Pyrenæerne" er en filmatisering af en 30 år gammel roman for store børn. Den foregår i de storslåede bjerge i det sydlige Frankrig tæt på grænsen til Spanien. Filmen er optaget on location, og instruktøren boede i bjerglandsbyen Lescun i en periode for at få miljøet og befolkningen portrætteret så troværdigt som muligt. Det er lykkedes ganske godt.

Handlingen følger hovedsageligt den 13-årige Jo, som er yngste mand i en hyrdeslægt. Hans far har meldt sig som soldat og sidder i tysk fangenskab, så Jo må vogte fårene. Det kommer der en del drama ud af, da en bjørn pludselig angriber, mens Jo tager sig en forbudt lur. Senere går Jo ud for at finde sin trofaste hund. I den forbindelse møder han en mystisk mand, som efterhånden viser sig at være Anyas far. Nogle af landsbyens beboere bliver involveret i en flugtrute, hvor jøder hjælpes til at flygte det sidste stykke over Pyrenæerne og ind i Spanien. Inden længe bliver en tysk garnison udstationeret i landsbyen. Deres opgave er at patruljere i bjergene for at fange de flygtende jøder. Det må være nok om handlingen, som er ganske godt bygget op. Der er en del personer at holde rede på, men romanen og manuskriptet hjælper os fint med det.

Haltende kvalitet
Fotograferingen er filmens største kvalitet. Kameraet kæler for de stemningsfulde scener i landsbyen og bjergenes fantastiske panorama udnyttes flot. Hovedpersonerne er fint portrætteret, men desværre falder flere af bipersonerne igennem. Mange scener er ikke så intense, som begivenhederne lægger op til. Der er huller i fortællingen, så en del detaljer ikke bliver troværdigt skildret eller efterlader en usikkerhed. Hvad skete der egentlig her? Måske skyldes det et stramt budget, som ikke har givet mulighed for at tage en scene om, eller måske har instruktøren haft nogle dage med svigtende koncentration. Sproget er engelsk, som skuespillere taler med en fransk eller tysk accent.

Aktuelle temaer
Desværre er jødernes forhold i Europa stadig et problem. Antisemitismen er lige så alvorligt et problem, som den var, da romanen blev skrevet for 30 år siden. "Ved du noget om jøderne?" spørger Jos mystiske jødiske ven på et tidspunkt. "Er det ikke nogen fra Bibelen?" svarer Jo. "Jo, og mange mener, at der burde vi være blevet," lyder svaret.

Der er et nænsomt skildret venskab mellem Jo og en af de tyske befalingsmænd. Det giver mulighed for en samtale om forholdet mellem besættere og besatte, samt hvornår man er forræder eller kollaboratør. Filmen stiller også spørgsmålene: Hvad er en helt? Hvad er en heltemodig handling?

Filmen er baseret på en børnebog. Jo, der spilles godt af stjernefrøet Noah Schnapp, giver gode muligheder for identifikation, og de jødiske flygtninge er især børn, men vi oplevede den ikke som en børne- eller familiefilm. Der er et par meget voldsomme scener med nazistisk vold, som retfærdiggør aldersgrænsen på 11 år, som det er anført på dvd-coveret. Blockbuster.dk angiver aldersgrænsen til 15 år.

Filmen er kommet på dvd.