AdventureAnimationFamiliefilmTEMA Familiefilm A/7 år
Varighed: 88 min.
Instruktør: Steve Martino,
Medvirkende: Danske stemmer:Mathias Mikkel IpsenMarie DietzIris Mealor Olsen,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 25.12.2015

SØREN BRUN BLIVER FORELSKET
Charles Schulz skrev og tegnede Radiserne, der nok er en af verdens mest kendte tegneserier, hvor vi især følger skoledrengen Søren Brun og hans elskede hund Nuser. De er også hovedpersonerne i denne film, hvor vi introduceres til stort set hele Radise-universet, om end mange afdelinger af det naturligvis kun berøres meget kort.

Hovedhandlingen udspiller sig omkring Søren, der altid gerne vil det rigtige og altid kommer galt af sted. Hans selvværd er virkelig lavt. Nuser prøver at trøste og opmuntre ham – men kan heller ikke helt lade være med at drille ham. En ny verden af muligheder åbner sig for Søren, da de får en ny pige i klassen: "Den lille rødhårede pige", der faktisk flytter ind som nabo til Søren! Men hvordan skal den supergenerte Søren gøre et positivt indtryk på hende? Det er filmens historie, hvis forløb ikke skal røbes.

To verdener

Det med selvværd og forelskelse er nok ikke til at forstå for de allermindste. Det er Nusers univers heller ikke. For hunden - og hans trofaste ven, den gule fugl - har en dagdrømmeverden, som Nuser trofast skriver på med sin skrivemaskine oppe på taget af hundehuset. I den verden er han kamppilot under første verdenskrig og kæmper i Frankrig mod tyskerne. Så pludselig er hundehuset blevet en flyvemaskine, som han flyver i og udkæmper drabelige luftdueller med. Det er nok ikke helt nemt for de mindste at forstå. Men de vil nok alligevel nyde filmen og grine af mange ting undervejs. For der er mange sjove figurer, sjove episoder, actionfyldte scener og smukke billeder.

Den Røde Baron

I Schulz' mange tegneseriestriber med Radiserne findes godt belæg for den tolkning, som filmen meget tydeligt går ind for: Nusers dagdrømmeverden er egentlig et sindbillede på det, Søren Brun drømmer om. Vel har han også sine egne dagdrømme, som vi også møder i filmen, men Nusers univers er frækkere, fyldt med vovemod og når dristige højder. Og netop dette prøver Nuser at få Søren til at udfolde. Søren spørger ganske ofte sig selv: "Hvorfor går det hele tiden galt for mig?" I Nusers univers er svaret klart: det er skurken "Den Røde Baron" (berømt tysk kamppilot), der altid dukker op og gør livet surt for Nuser. Men hvad er Sørens "Røde Baron"? Det er op til læseren/tilskueren at gætte på. Men for både Nuser og Søren er parolen: "Aldrig give op! Ud at slås igen!" Og det gør Søren med en ukuelighed, der står i spænding til hans generelle tristhed og gør ham til en figur, talrige psykologer elsker at have tegninger hængende af.

Også mange teologer bruger med flid Radiserne-striber. Schulz var selv engageret kristen, ansat som evangelist. Hans kristne menneskesyn gennemsyrer helt tydeligt serien, der dog meget sjældent er direkte forkyndende. Eneste undtagelse er debatten omkring "Den store græskarmand" - men dette område nævnes bare i en enkelt perifer sætning i filmen, hvilket er helt ok, da det heller ikke fylder ret meget i den samlede udgivelsesmængde.