Varighed:  min.

Instruktør:
Medvirkende:

Af: Ketty Dahl - 22.09.2023

SCHINDLERS LISTE
Instruktør: Steven Spielberg (1993)

Steven Spielbergs Schindlers liste er min absolutte favoritfilm. Jeg har set den mere end 35 gange! Som lærer har jeg sørget for, at alle mine elever i udskolingen gennem årene har set denne film. Og jeg tror, at alle blev dybt berørt af den. Den er et MUST! Filmen viser anden verdenskrigs forfærdelige og rædselsvækkende behandling af jøderne, den viser ondskab i en ufattelig grad, som udføres med stor selvfølgelighed og ligegyldighed, men samtidig også den medmenneskelighed, der dukker op midt i alle rædslerne, da det langsomt går op for Oscar Schindler, hvad der foregår. Denne levemand og handelsmand, der ellers nok kunne se sine fordele ved at bruge jøderne i sin fabrik, "omvendes" lige så langsomt og sætter mod alle odds sin egen private redningsaktion i gang. I dag er han erklæret "retfærdig" i Israel for sin indsats. Jeg græder hver gang, jeg når til slutningen. Den er filmen over alle film. Spielbergs mesterværk.
Filmen er kommet på dvd og blu-ray og kan ses på fx Blockbuster.dk

FORBRYDELSER
Instruktør: Annette K. Olesen (2004)

Anette K. Olesen har lavet en tankevækkende perle, Forbrydelser, der desværre og helt uforståeligt er lidt overset. En kvindelig præst ansættes som fængselspræst og sættes i nogle svære dilemmaer. Hun opdager til sin store glæde, at hun venter sig efter lang tids barnløshed, men da hun får at vide, at barnet måske fejler noget, står hun over for valget, om hun skal risikere at få et handicappet barn, eller om hun skal få en abort. Samtidig møder hun i fængslet en indsat, som har helbredende kræfter og er synsk, - det viser sig, at denne kvinde sidder inde for at være skyld i sit eget barns død i en narkorus. De etiske skyldsspørgsmål står i kø: Er det værre at have slået sit barn ihjel i en narkorus end ved en abort? Hvornår er en forbrydelse en forbrydelse? Hvordan forholder kristendommen sig til disse ting? Hvad betyder det egentlig, når der siges: du må ikke slå ihjel? Hvad er synd, og hvad stiller vi op med den? "Forbrydelser" er en film, der bevæger dybt og går både i hjertekulen og samvittigheden.
Filmen er kommet på dvd og kan ses på fx Blockbuster.dk

INTO THE WHITE
Instruktør: Petter Næss (2012)

Under anden verdenskrig styrter et engelsk fly ned i de norske fjelde med britiske soldater ombord. På grund af uvejr tvinges de til at søge ly i en lille afsidesliggende hytte, men denne hytte opsøges samtidig af et hold tyske soldater, som også søger ly for vejret. I Into the White står fjender pludselig ansigt til ansigt på få kvadratmeter, og verdenskrigen flytter ind i hytten. Hvad gør man så, og kan det overhovedet lykkes at se hinanden som andet end soldater og fjender, men også som mennesker? En fremragende, bevægende og til tider morsom film, der viser krigens alvor, men også krigens absurditet indenfor hyttens fire vægge, der pludselig sætter grænserne og rammen for deres liv med hinanden.
Filmen er kommet på dvd og kan ses på fx blockbuster.dk

DE USKYLDIGE
Instruktør: Anne Fontaine (2016)

Et polsk nonnekloster oplever i krigstid, at klosterets nonner forulempes og voldtages af russiske soldater. Hvad stiller man op, når disse forbrydelser får konsekvenser i form af uønskede graviditeter hos disse nonner, der har været igennem rædsler og traumer. En fransk læge bliver tilkaldt og står pludselig midt i et undertrykt, skjult og fortiet kaos i klosteret. De uskyldige er en film om tro, om skam, om misforstået godhed, om næstekærlighed og hjælpsomhed. Det smukke, det livsbekræftende og det gode kan godt gro ud af det forfærdelige. En stærk, stærk film, der bygger på virkelige begivenheder.
Filmen er kommet på dvd og kan ses på filmstriben.dk

INGLOURIOUS BASTERDS
Instruktør: Quentin Tarantino (2009)

Inglourious Basterds er Quentin Tarantinos vildt overraskende og utraditionelle film. Sjældent er jeg blevet så overrasket over en film som denne. Den er så anderledes, så absurd, så overdreven og morsom på flere skæve plan, at man ikke altid helt ved, om man kan være bekendt at grine højt, men samtidig rummer den også dybde, masser af sort humor og tung, tankevækkende alvor. Den er vel nærmest filmkunst og med fremragende skuespillere. Det er også en ret voldelig film, men på en så overdreven måde, at det er svært at tage helt alvorligt. Filmen følger bl.a. en flok jødisk-amerikanske soldater, der går på hævntogt i Frankrig med ønsket om at tage livet af selveste Hitler og hans følge. Tarantino laver sin helt egen udgave af de historiske facts, så de ikke længere ligner det, vi har lært fra historiebøgerne, men underholdende er det, dog uden at den dybe alvor, der ligger bag anden verdenskrig og dens tilintetgørelse af mennesker af ikke-arisk oprindelse forklejnes, nærmere tværtimod. Jeg vidste ikke helt, hvad jeg skulle mene om den, da jeg forlod biografen, men ja, jeg har nok været Tarantino-fan lige siden; det er ikke en film, man glemmer. Den er vind og skæv på alle måder og både underholdende, bevægende og tankevækkende på én gang.
Filmen er kommet på dvd og blu-ray og kan ses på Netflix.

Endnu ikke bedømt. Du kan være den første!