ActionAdventureKrimi
Varighed: 141 min.
Instruktør: Louis Leterrier,
Medvirkende: Vin DieselMichelle RodriguezJason Statham,

Af: Christian Riis Jensen - 17.07.2023

BILLIGE BOBLE MED DYRE ETIKETTER

Fast & Furious og Vin Diesel er tilbage, og denne gang med det tiende skud på stammen. Seneste nye er, at Jason Momoa – bedst kendt i rollen som Aquaman – er filmens nye skurk, der skal prøve at gøre det af med Dominic Torretos "familie".

Man kan med fordel på forhånd sænke sine forventninger yderligere, end man havde tænkt sig. For selvom man godt er klar over, hvad man går ind til, hvis man sætter sig for at se Fast & Furious, så formår "Fast & Furious "X vitterlig alligevel at skuffe. De få opture, der førhen har gjort det værd at se filmene, er der simpelthen så urimeligt få af, at det ikke kan betale sig længere.

Ufrivilligt ringe
Der er ingen tvivl om, at der er smidt ubegribeligt mange millioner dollars og arbejdstimer i filmen. Derfor er det ikke desto mindre den suverænt ringeste Fast & Furious-film, der til dato er produceret. Enhver form for charme, nostalgi og underholdningsfaktor er for hver film blevet suget ud og sorteret fra, til fordel for endnu mere af, hvad der i sidste ende har gjort den fuldkommen generisk.

Ethvert forsøg på at tilføje dybde og mening til dialog mellem karaktererne falder komisk til jorden. Desværre ikke komisk nok til, at det faktisk var underholdende; men komisk på en sådan måde, som hvis man sidder og krummer tæer over deltagere i "Danmark har talent", der giver deres allerbedste og alligevel rammer skævt. Vin Diesel er Hollywoods ringeste lommefilosof, der altid har noget motiverende eller Gandhi-agtigt at tilføje til de mest dybtfølte samtaler.

Mere Fast & Furious?
Vin Diesel og folkene bag F&F-filmene stræber efter at skabe et filmunivers, der kun kan sammenlignes med, hvad Marvel har formået med deres "Marvel Cinematic Universe". Dog går de første 10-15 minutter med, at man har genskabt en hel actionsekvens fra "Fast & Furious 5", hvor Dante (Jason Momoa) er blevet photoshopped ind. Hvis et "F&F Cinematic Universe" er deres naive mål, så skal man nok til at tænke mere end ét skridt fremad. For der var vitterligt intet, der indikerede, at filmens præmis skulle have været i støbeskeen i længere tid end siden den sidste F&F.

Bedømmelse: 2.5 af 6. 2 stemme(r).

Peter, 04-10-23 16:01:
Har set det på blu-Ray må sige at det var en stor skuffelse