ActionThriller
Varighed: 136 min.
Instruktør: F. Gary Gray,
Medvirkende: Vin DieselDwayne Johnson/The RockJason StathamMichelle Rodriguez,

Af: Christian Riis Jensen - 19.04.2017

EKSTREM ACTION OG INTENST DRAMA

Fast & Furious-franchisen er nået til ottende film, og det bliver vildere og vildere. Traileren til filmen, som blev offentliggjort sidste år, gjorde ikke et særligt godt indtryk. Der har derfor været bekymring om, hvor vidt filmen kunne leve op til sin forgænger, som er blandt seriens bedste. Især efter at skuespilleren Paul Walker, som indtil nu har været filmseriens primære favoritkarakter, og hovedperson Brian O'Conner døde i en bilulykke. Traileren forekom for mange nærmest som en parodi på sig selv.

Historien gentager sig
Filmen begynder med, at Dominic "Dom" Toretto (Vin Diesel) og Letty (Michelle Rodriguez) efter strabadserne i syveren har slået sig ned på Cuba. Filmen lægger actionmæssigt ud med, at Dom kører "The Cuban Mile" i en skrammelkasse mod ejeren af øens hurtigste bil - primært for at beskytte sin gældsramte fætter, men også for at vise sig. På vej hjem en morgen bliver Dom konfronteret af en mystisk, blond amerikansk kvinde, Cipher, som tilsyneladende ved lidt for meget om ham. Hun får ham ved afpresning til at vende sig fra alt, han har kært, for at hjælpe hende. Filmen handler efterfølgende primært om, at Doms gamle team/familie forsøger - ved hjælp fra den ressourcestærke Mr. Nobody - at fange og få ham tilbage; for ”You don’t turn your back on family”. Plottet virker på flere måder som en justeret gentagelse af de tidligere film, hvor Letty fik hukommelsestab og pludselig arbejdede for "de onde".

Højt at flyve, dybt at falde
Dette ottende eksemplar i serien har splittet vandene. Afhængigt af, hvem man spørger, er det enten den hidtil bedste film i serien eller et forfærdeligt forsøg på at presse citronen. Filmen er gået all-in på alt, hvad de hidtil har stået for: lækre biler, store eksplosioner i slowmotion, actionscener med fart på, muskelbundter i sveddryppende slåskampe og sjove one-liners. Når du går ind for at se en Fast & Furious-film, ved du, hvad du har i vente. I mellemtiden er de faldet bagud på andre aspekter. Historien kunne godt have været mere nuanceret og have haft lidt mere "guf", for filmen har ikke nok til at fylde to timers spillelængde.

Familie før alt
Et af filmens hovedprincipper for deres "good guys" er, at de sætter familien først. Dominic og hans team er ikke bare venner, de er familie. Dominic og Letty holder sammen i tykt og tyndt, også selvom Dom grundet familieårsager, er nødt til at modarbejde hende. Han bliver sat i en situation, hvor han er nødt til at finde ud af, hvem han elsker højest, og hvad han er villig til at ofre for familiens skyld. Muskelbundtet Luke Hobbs (Dwayne "The Rock" Johnson) siger: ”Den ene ting, jeg elsker højere end at fange skurke, er min datter." Hvilket på en underholdende måde opsummerer filmen.

Bedømmelse: 4.6 af 6. 5 stemme(r).