ActionKrimiThriller
Varighed: 100 min.
Instruktør: Justin Lin,
Medvirkende: Vin DieselPaul WalkerDwayne Johnson/The RockKim Kold,

Af: Peter U. K. Jensen - 04.06.2013

En slagkraftig film
Så er vi kommet til film nummer seks i serien af 'Fast & Furious', og endnu engang lades vi ikke skuffede tilbage. Der er fart over feltet fra scene ét, hvor den ene vanvittige scene efter den anden farer hen over skærmen. Det er spektakulær action, der går stærkt, rigtig stærkt! Måske er det lige til kanten, og da filmen slutter, sidder man tilbage og tænker – mon der kommer en 7’er, og kan den endnu engang leve op til forgængerne i den efterhånden langlivede serie?

Street racing-slænget bekæmper terror
I "Fast & Furious 6" møder vi de hårdtpumpede skuespillere fra de foregående film i serien, hvor Dom alias Vin Diesel igen er i hovedrollen, som den ukronede actionkonge. I filmen har hele det kriminelle steet racing-slæng trukket sig tilbage og ladet dagligdagen med familie, ferie og overdrevet forbrug overmande dem. Men et voldsomt terrorangreb i Moskva vender rundt på det hele. Den om end endnu mere hårdtpumpede FBI-agent Luke Hobbs (Dwayne Johnson) dukker op med en opgave, som teamet ikke kan sige nej til. Street racing-slænget tager nu kampen op mod de magtfulde terrorister og får langt på vej baghjul. Parallelt med hovedforløbet skal teamet få Doms gamle kæreste Letty (Michelle Rodriges) tilbage. Hun har mistet hukommelsen og er begyndt at arbejde for terroristerne. Hun skal hjælpes ud for 'family is family'.

Masser af action
Mange af os troede ikke, at der kunne proppes mere action ind i en actionfilm, end vi har oplevet i de tidligere film. Men i "Fast & Furious 6" er der ikke noget, som ikke kan blive til virkelighed. Der er masser af fede stunts, biljagter og drabelige scener, hvor det brager løs med ild, fly, tanks og alt, hvad hjertet kan begære af action. Så er du til action, er her en god film. Men det bliver efter min mening lige til den gode side. Havde filmen stoppet en lille halv time før, havde det været perfekt. Det går bare lidt for vildt for sig, og ironisk hviskede min sidemakker, da det hele var slut: 'based on a true story' …

Filmen har en god handling og flere sjove indfald
Filmen er bygget op som alle andre actionfilm. Men selve historien holder og lader os opleve stor spænding. Samtidig får vi også flere sjove indfald undervejs. Bl.a. har vi en mega hårdpumpet dansker (Kim Kold) med i filmen, og han får faktisk lov til at fremføre et par sætninger på dansk i løbet af filmen - til stor jubel i biografsalen. Samtidig er filmen gennemsyret af en meget stor portion selvironi, der gør, at selv om der er uendelig meget action, så holder det hele vejen igennem.

Bedømmelse: 3.0 af 6. 2 stemme(r).