Produktionsår: 2020
Varighed: 112 min.
Instruktør: Viggo Mortensen,
Medvirkende: Viggo MortensenLance HenriksenLaura Linney,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 18.11.2020

EN TRAGISK FAMILIESKÆBNE

Familien Peterson: Willis (Lance Henriksen), hans første kone Gwen, sønnen John (Viggo Mortensen) og datteren Sarah (Laura Linney), samt den senere kone nummer to, skildres gennem en film, hvor nutid og flashbacks hele tiden afløser hinanden. Nutiden er egentlig ret overskuelig: Willis besøger sine børn i Los Angeles og er bl.a. til behandling hos lægen for sin kræft mm. Derefter tager John med ham hjem til farmen, hvor han må efterlade ham, da livet i Los -Angeles slet ikke tiltaler den gamle mand, der elsker sin farm, sine heste og sine jagtmarker.

Gennem de mange flashbacks skildres Willis som et næsten helt igennem mandschauvinistisk voldeligt røvhul. Og hvis læseren støder sig på ordet ”røvhul” anbefales det kraftigt, at man ikke ser filmen. For dette er absolut et af de allerpæneste ord, der konstant flyder ud af Willis' mund. Han håner alle og kommer med sexistiske bemærkninger, hver gang der er mulighed for det. Og ellers er han bare gnaven og almindeligt modbydelig. Derfor mister han sin første kone og sine to børn, der forlader ham. Derfor mister han sin anden kvinde, som han selv smider ud. Derfor har hans søn og datter og deres børn så svært ved at takle ham. Et eneste sted i filmen antyder Willis, at hans egen modbydelige far nok er den, der har formet ham til selv at blive på samme måde, men dette tema forfølges ikke. Men i hvert fald har hans egen søn, John, ikke videreført "arven".

En kedelig affære
Dette er selvfølgelig tragisk og kan derfor kaldes en kedelig affære. Filmen er desværre også lidt af en kedelig affære. Der er meget lidt udvikling i relationerne eller i den enkelte af hovedpersonerne. John spilles af instruktøren selv. Hvis Viggo Mortensen har evner som karakterskuespiller, viser han det i hvert fald ikke her. Han smiler lidt lidende til det hele, og ikke mere. Jo, en enkelt gang lægges der op til et opgør med faren, men det løber meget hurtigt ud i sandet. Hvad vil Mortensen egentlig med denne film? Jeg har set mange film, der tager lignende temaer op, men der var altid et plot, der udviklede sig. Her afvikler det hele sig. Og måske er det det, filmen vil: vise et liv, der er "falling": langsomt, men sikkert og uden noget håb. Der lægges flere steder an til noget symboludvikling, fx da John som lille dreng sammen med sin far skyder en and; Men det er, som om symbolerne ikke rigtig følges op og udvikles. Slutscenen kan også tolkes symbolsk – men det er ret utydeligt hvilken tolkning, der eventuelt lægges op til.

Willis og de andre
Willis er filmens afgjorte midtpunkt. Rollen spilles modbydeligt fremragende af Lance Henriksen. En så subtil blanding af modbydelighed, liderlighed og ondskabsfuldhed samt ulækker gammel mand, der hele tiden skal skide, serveret fuldstændig uden hæmninger, skal man lede længe efter. Man kan sige, at det, han tænder af på, er ret så forudsigeligt: John er homoseksuel og lever med sin ægtefælle Eric og deres adoptivdatter. Willis er selvfølgelig som traditionel farmer fra det indre og gamle USA imod al form for homoseksualitet – og imod sine børnebørns piercinger og farvet hår mm. Men vi møder ingen argumenter for hans holdninger – han er bare klar over, at alle andre end ham selv er nogle skiderikker. John, Sarah og Eric prøver alle at være venlige over for Willis. Det er egentlig foruroligende, så meget lort de sluger uden at tage til genmæle. Vist ikke fordi de er bange for ham. Måske snarere, fordi de ikke aner, hvad de ellers skal gøre. Deres hjælpsomme og passive holdning er måske lige så meget drevet ud til yderkanten, som Willis' raseri og forbandelser er. Børnebørnene er måske de mest normale personligheder i filmen, men de er jo også godt på afstand af Petersons farm.

Censur 11 år
Filmen er sat til en aldersgrænse på 11 år. Hmm ... der er topløse kvinder i sexscener, og der er især et fuldstændigt råddent sprog og en fuldstændig afstumpet måde at behandle andre mennesker på. Jeg ser i hvert fald ingen mening i at tage en junior eller for den sags skyld en teenager med ind at se og høre den slags.

Kan ses på blockbuster.dk.

Bedømmelse: 3.8 af 6. 4 stemme(r).