Biografi/baseret på virkelig historieDramaTEMA Biografiske filmTEMA SportsfilmFilmstriben.dk
Varighed: 93 min.
Instruktør: Klaus Härö,
Medvirkende: Märt AvandiHendrik ToompereUrsula RataseppLiisa Koppel,

Af: Johan Schmidt Larsen - 01.04.2016

FILM MED HJERTE
Den finske filminstruktør Klaus Härö er trods sine mange filmpriser ikke særlig kendt i Danmark, men det fortjener han at blive. På Film&tro har vi med begejstring anmeldt tre af hans film: Elina – som om jeg ikke fandtes, Mother of Mine og Letters to Father Jacob. Specielt den sidstnævnte er en ægte filmperle, særlig set fra et kristent synspunkt.

Lærer med problematisk fortid
"Fægteren" handler om en ung mand, Endel Nelis (Mät Avandi), der ankommer til en lille fjern by i Estland i begyndelsen af 1950’erne. Han er på flugt fra Ruslands hemmelige politi, fordi han har en kontroversiel fortid fra sin medvirken i anden verdenskrig. Han får arbejde på en lille skole som lærer, og her opretter han en sportsforening. Endel bliver hurtigt en faderfigur for eleverne og begynder at undervise dem i sin helt store passion – fægtekunsten. Det passer skolens rektor rigtig dårligt, da han betragter fægtning som en feudal sport, som ikke hører hjemme i Sovjetunionen. Resultatet bliver, at rektoren begynder at grave i Endels fortid.

Selvværd og mening
Endel kommer til at holde af børnene, hvoraf mange er forældreløse på grund af Ruslands besættelse af Estland. Han bruger fægtningen som redskab til, at børnene kan finde selvværd og mening i deres liv, og samtidig har han også selv brug for at foretage sig noget værdifuldt og positivt. Da børnene ønsker at deltage i en national fægteturnering i Leningrad, kommer Endel til at stå i et vanskeligt valg: Tør han vise sig sammen med børnene i Leningrad, eller skal han først og fremmest tænke på sin egen sikkerhed?

Smuk og vedkommende film
"Fægteren" er en utrolig smuk og vedkommende film med sans for detaljen. Härö giver sig særdeles god tid til at fortælle sin historie. Så er du til hurtige og actionfyldte film, så er filmen ikke for dig. Umiddelbart tænker man: Kan en så relativ langsom film med et ukompliceret plot være spændende? Det kan den, fordi filmholdet kan sit håndværk, og fordi filmen har en handling, vi alle kan identificere os med. Børneskuespillerne tager én om hjertet med deres generte og underspillede stil - en stil med et meget fint nordisk udtryk. Men særlig Mätt Avandi i rollen som Endel og Ursula Ratasepp som lærerkollegaen, Endel forelsker sig i, spiller glimrende. Det er en fryd at se deres generte og lidt kluntede venskab udvikle sig til kærlighed.
 Medvirkende til det flotte helhedsindtryk er den smukke fotografering og lyssætning, som også bæres af nogle velvalgte og autentiske kulisser.

"Fægteren" er inspireret af historien om Estlands mesterfægter Endel Nelis, som grundlagde et fægterakademi, der fostrede flere fægtere i verdensklasse. Filmen var nomineret til en Golden Globe og er desuden Findlands bud på en Oscarstatuette i 2016.

Kan ses på Blockbuster.dk og filmstriben.dk

Bedømmelse: 5.5 af 6. 2 stemme(r).