AdventureAnimationKomedieFilmstriben.dkFamiliefilmTEMA Familiefilm A/7 år
Varighed: 85 min.
Instruktør: Mark BurtonRichard Starzack,
Medvirkende:

Af: Judith Hedager Vestergaard - 12.09.2015

FÅR PÅ FRIT SPIL I STORBYEN
"Endnu en dag på kontoret," som man siger i en amerikansk talemåde. Frode Får og alle de andre dyr på farmen, hvor han bor, er ved at være trætte af den daglige trummerum.  Hver dag er en kedelig gentagelse af dagen før. Bondemanden udfører sine pligter, og dyrene gør, som det er forventet af dem. Indtil en dag Frode Får ser en busreklame, der opfordrer til at tage sig en fridag. Og derfra går alt galt. Under uheldige og helt utrolige omstændigheder ender bondemanden i storbyen med hukommelsestab, og eftersom det er Frodes skyld, må han hente ham hjem igen. Desværre vælger resten af fåreflokken at følge efter med den næste bus, og nu er scenen sat til det helt store kaos. Restauranter, genbrugsbutikker, dyreinternatet, sygehuset, ja selv en modefrisør bliver indblandet i den uldne affære. Kan det mon lykkes for fårene at få bondemanden sikkert hjem igen?

Drama og humor
Familiefilmen er bygget over karaktererne fra den populære miniserie "F for får" og er lavet i modellervoks-stil som "Flugten fra hønsegården" og " Walther og Trofast". Filmen har manuskript af Mark Burton, der også er kendt fra film som Madagascar. Med humor og drama bliver de stakkels får ført rundt i et kaos af oplevelser og følelser. Figurerne er utroligt flotte og gennemført. Musik og lyde er perfekt tilpasset, og spillelængden er rigtig fin til en familiefilm. Al kommunikation foregår ved ansigtsudtryk og kropssprog, som der tydeligvis er lagt en masse tanker i, og det fungerer godt, man er aldrig i tvivl om, hvad der "tales" om.

Har jeg set den før?
Jeg var ikke imponeret over handlingen. Den var på alle måder forudsigelig og føltes lidt langtrukken, muligvis hjulpet godt på vej af, at det er til den lange side at se en hel film, hvor der ikke bliver sagt noget. Heldigvis var den godt krydret med underfundige og humoristiske små indfald, der ikke alle var set før, selvom der også kunne krydses en del af dem af på "kliche-listen". Retfærdigvis skal siges, at de børn på 7 og 11 år, jeg så den sammen med, var helt vilde med den og ser den gerne igen. Filmen kan nemt ses, uden at man har kendskab til de små "F som får"-film.