DramaKomedieRomanceTEMA Danske film
Varighed: 93 min.
Instruktør: Bille August,
Medvirkende: Sidse Babett KnudsenMikkel Boe FølsgaardJacob LohmannAlice Bier Zanden,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 16.01.2024

HVEM FORFØRER HVEM

Det begyndte med, at den danske forfatter Karen Blixen fik udgivet en lille roman eller en stor novelle (100 sider) på engelsk i USA i 1952. Den kom på dansk i 1963. Så fik dronning Margrethe øje på den og begyndte at lave decoupager som scenografier til bogen. På et tidspunkt kom den kendte instruktør Bille August ind i processen, og så nærmerede det hele sig en film. Filmen havde premiere på Netflix 14. september 2023 og var på et tidspunkt blandt Top 10 på Netflix på verdensplan.

En eventyrlig fortælling
Ehrengard er en spidsfindig og underfundig fortælling om forførelse. Blixens fortællinger er blevet kaldt mytologiske. De kan læses umiddelbart, men de har flere symbolske lag, og det er først, når man trænger ned i dem, at man fornemmer, hvad forfatteren vil. Sådan er det også med Ehrengard. Fortællingen foregår i eventyrriget Babenhausen, som er et tysk hertugdømme i begyndelsen af 1800-tallet. Hertuginden (Sidse Babett Knudsen) beder sin portrætmaler Cazotte (Mikkel Boe Følsgaard) om hjælp. Hun har det problem, at hvis hertugparrets charmerende unge  søn, prins Lothar (Emil Aron Dorph), ikke snart bliver gift, så risikerer magten at ende hos en slægtning, og det må ikke ske. Det bliver Cazottes opgave at vække den unge mands begær efter en kvinde og at hjælpe ham med forførelsen. Prins Lothars udkårne bliver gravid lidt for hurtigt. Det kræver nogle taktiske krumspring, som Cazotte kommer til at stå for. I den forbindelse får prinsessen en hofdame ved navn Ehrengard (Alice Bier Zanden). Hun burde egentlig være fortællingens hovedperson, men Sidse Babett Knudsen og Mikkel Boe Følsgaard fylder så meget og spiller så blændende, at de stjæler billedet fra hende. Undervejs er der forførelser på kryds og tværs, og det er et spørgsmål, hvem der egentlig forfører hvem. På et tidspunkt siger Cazotte: "Forførelse tager tid." Man kan bruge filmen til at overveje, hvad forførelse i det hele taget er. Det er jo noget, der forgår mange andre steder end mellem kønnene.

Dronningen har inspireret instruktøren
Dronningens decoupager er farverige og noget skæve. Decoupage er kunsten at klippe motiver ud af billeder og sætte dem sammen til et nyt værk. Ehrengard har inspireret dronningen til landskaber, bygninger og interiører, og de klæder Karen Blixens fortællestil godt. Dronningen har også tegnet filmens overdådige kostumer, som understreger filmens stemning fint. Scenerne er filmet i og omkring bygninger, der kan indgå i den eventyrlige stil. Senere er der på computer tilføjet landskaber og bygningsdetaljer, som er hentet i decoupagerne. Denne blanding af realisme og overdådig opstyltethed præger også dele af dialogen - ja, hele fortællingen, som vi møder den i filmen. Netflix-dokumentaren "Bag kulisserne på Ehrengard" på 40 minutter om samspillet mellem dronning Margrethe og Bille August, giver en meget fin indføring i tankerne bag filmatiseringen.

Forførelse i al ærbarhed
Bortset fra nogle frivole blyantstegninger er der ikke egentlige nøgenbilleder. Forførelserne foregår i det hele taget ikke på de hvide lagener, men mere i handlinger, blikke og antydninger, som kun i begrænset omfang involverer fysisk berøring. Man kan kun i ét af forholdene tale om utroskab, for der lægges ikke op til udenomsægteskabelige forhold ellers. Den klassiske musik tjener fortællingen godt, og alt foregår i store flotte scener. Filmen er en nydelse for den, der kan lide det flotte og storslåede.

Det er med god grund, at dronning Margrethe er Robert-nomineret til "Årets kostumedesigner" og "Årets sceneograf".

Kan ses på Netflix.