Alle anmeldelser - Dokumentar

DokumentarFamiliefilmTEMA Familiefilm A/7 år
Produktionsår: 2007
Varighed: 93 min.
Instruktør: Alastair FothergillMark Linfield,
Medvirkende: Stemmer: Patrick StewartUlrich Tukur,

Af: Mikael Arendt Laursen - 14.06.2011

Denne film har to helt klare pointer: Vi bor på en fantastisk planet med et mylder af fascinerende dyr og planter, og vi skal passe på den, hvis den også skal være det samme smukke sted at leve for kommende generationer.

Den første pointe understreges helt overbevisende af en smuk rejse fra Arktis til Antarktis. Rejsen er taget over et år, hvor vi til at begynde med hilser på isbjørnene på Nordpolen og derefter arbejder os sydover via den sibirske tundra, den nordlige halvkugles frodige løvskove, regnskoven i troperne, Kalahari-ørkenen i Sydafrika og de store oceaner. Filmholdet har indfanget det ene overvældende, skønne øjeblik efter det andet og krydret det med nogle af naturens helt store dramaer, hvor der er tale om en kamp for overlevelse i mere end én forstand. Vi bliver vidner til enorme hjorde af dyr på vandring efter føde og møder den pudsige paradisfugl der har sin helt egen måde at fri på! Og så er det lidt vildt at se mandarinandens unger kaste sig ud fra flere meters højde på deres første flyvetur! Jo, naturen på denne jord er på alle måder fantastisk, og netop dét formår "Earth" at formidle på fornemmeste vis.

Fotografisk er denne film et mesterværk. Holdet bag filmen formår at komponere en symfoni af billedoplevelser der kontinuerligt serverer en overdådig menu af lækre optagelser på et sølvfad for os. Filmen er teknisk på meget højt niveau, og brugen af time-lapse-optagelser er udnyttet mesterligt. Især de fascinerende panoreringer, hvor årstiderne skifter mens kameraet blot drejer en halv omgang, er i særklasse. Kombineret med et smukt og velarrangeret soundtrack fristes man til at læne sig tilbage i sofaen og bare nyde samtlige halvanden time. Har du mulighed for det, så se "Earth" på blu-ray. Den er optaget i fuld HD, og det klæder en film som denne rigtig godt.

Så er der filmens anden pointe. Jorden, som vi kender den, er en skrøbelig størrelse. Isen ved polerne smelter hurtigere end nogensinde, og ørkenerne breder sig med uset hast. "Earth" er en holdningsfilm, og den politiske agenda ligger fint i slipstrømmen på Al Gores film En ubekvem sandhed, selvom den på ingen måde er helt så skarp som denne. Men pegefingeren bliver løftet nogle gange undervejs, og man kan ikke undgå at sidde tilbage med en oplevelse af, at vi må gøre noget! Inden rulleteksterne får vi et par sætninger til overvejelse - fx at isbjørnene sandsynligvis vil være uddøde i 2030, hvis vi ikke gør noget nu. Den globale opvarmning er en realitet, og den truer jorden, som vi kender den i dag, hvis vi som menneskehed ikke griber ind meget snart. Linket til hjemmesiden loveearth.com, som vises sidst i filmen, er desværre ikke aktivt længere, så vi kan ikke læse videre her.

Endelig skal det lige siges, at filmen, som så mange andre film i denne genre, opererer med de klassiske milliarder af år, som typisk anvendes inden for udviklingslæren. Det er ikke noget, der dominerer, men indledningsvist får vi lige jordens forhistorie serveret ganske kort efter denne model. Det understreges også, at alt på jorden er blevet til ved et tilfælde, så grundholdningen er ganske klar. Du må dog ikke lade disse få kommentarer ødelægge oplevelsen af en utroligt smuk film for dig, hvis du altså selv har en anden holdning til livets opståen.

Min anbefaling er helt klar: Se denne fantastiske film! Und dig selv halvanden time i selskab med dygtige fotografer og filmfolk og Guds underfulde skaberværk! Og glæd dig over, at der trods alt stadig findes 42 forskellige arter af paradisfugle - den ene mere underlig end den anden! Rigtig god fornøjelse!

Red: biografcensuren var 7 år, dvd-censuren er 15 år!?