Varighed: 100 min.
Instruktør: Kristoffer Borgli,
Medvirkende: Nicolas CageJulianne NicholsonLily Bird,
 Gys,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 31.05.2024

UFORSKYLDT SAT UDENFOR

Filmen skildrer kernefamilien med ægteparret Paul (Nicolas Cage) og Janet (Julianne Nicholson). Paul og Janet er forældre til et par teenagedøtre. Paul er en lidt nørdet og jævnt kedelig professor i evolutionsbiologi. Han har en ambition om at skrive en bog om myrer. Mor er godt tilfreds med deres stille og anonyme tilværelse. Døtrene vil godt have lidt mere spænding ind i tilværelsen. Og så er der hele det store samfund rundt om, som ignorerer dem fuldstændig i begyndelsen. Men det ændrer sig.

På besøg i andres drømme
Den kendte psykolog Jung havde en teori om en fælles kollektiv bevidsthed, som blandt andet kan give sig udslag i fælles drømme. Filmen er inspireret af dette, men den er ikke på nogen måde et forsøg på at skildre ideen realistisk. På et tidspunkt begynder Paul at dukke op i folks drømme. Både hos dem, der kender ham, og hos nogle, som aldrig har hørt om ham eller set ham. Det er drømme af den slags, hvor man selv er i en frygtelig knibe, og så kommer Paul forbi og ser passivt og uengageret på. Pludselig er Pauls foredragssal på universitetet fyldt af studerende, der er nysgerrige, fordi Paul har været forbi i en af deres drømme. Paul vil gerne høre om deres drømme. Det generer ham, at han altid bare forholder sig passivt til deres problemer, men han kan jo ikke bestemme, hvordan han skal optræde i drømmene.

Mediernes magt
Det bliver en mediehistorie, at Paul dukker op i drømme overalt. Han er først lidt tilbageholdende over for journalisterne, men giver efter, for det er tillokkende at smage lidt på berømmelsen. Og hvis han bliver kendt, vil det måske hjælpe ham til at få en kontrakt om myrebogen med et forlag. Og så opstår det spørgsmål, som måske er filmens anliggende. Hvad gør det ved et menneske, hvis alle har en mening om én, uden at man selv har indflydelse på, hvad de mener? Måske handler det om uheldige sider ved MeToo-bevægelsen, der sikkert har ødelagt mange uskyldige mennesker. Måske handler det om reklamens magt, for der er en karikatur af en gruppe influencere. Måske handler det om den magt, som de sociale mediers algoritmer har. Og så handler filmen om den indflydelse, det har på hele familien, når der sker noget omvæltende for ét af medlemmerne. Det går nemlig sådan, at Paul ikke nøjes med at forholde sig passivt i folks drømme. Han begynder at være ekstremt voldelig. Og naturligvis overfører folk deres natlige mareridt til den uskyldige og vennesæle Paul, der ikke kan gøre for, hvordan han optræder i folks drømme. Her får vi et indblik i cancel-kulturen, som går ud på at fjerne dem, vi ikke bryder os om - ofte på et helt usagligt grundlag.

Nicolas Cage på toppen
Nicolas Cage giver os Paul på mesterlig vis. Han er den vennesæle professor uden kanter og skarphed. Han er akavet og fumlende, og i mange situationer lykkes det ham meget velmenende at gøre det hele værre. Jo værre det går, jo mere sympati får vi med ham. Samtidig forstår vi, hvorfor han efterhånden bliver udelukket fra alle de steder, hvor han plejer at være ubemærket til stede. Nicolas Cage har fået et lidt uretfærdigt ry for at være en middelmådig skuespiller. Måske skyldes det, at han er blevet castet til alverdens forskellige roller, som måske ikke altid har passet til ham. Men her er han den helt rigtige.

Der må være en mening
Der er mange humoristiske scener, men de er knyttet til folks individuelle drømme og hænger ikke rigtig sammen. Vi sad meget af tiden og spejdede efter den dybere mening, som måtte være der et eller andet sted. Men forgæves. Det bliver ikke bedre af, at filmens sidste del skifter spor til noget, der går direkte imod plottet i den største del af filmen. Denne anmeldelse skrives efter streaming-premieren. Der ligger altså allerede anmeldelser fra biografpremieren. Som ved de fleste film, er anmelderne ikke enige, men her er der ret markant to grupper. Enten er det en hylende morsom film med en dyb pointe, og en født klassiker, og så får den seks stjerner. Eller også er det et underligt famlende og uforløst forsøg på en sort komedie, som får to stjerner. Vi hører mest til den sidste gruppe. Når vi giver tre stjerner, skyldes det Nicolas Cage's præstation.