Nyheder
Produktionsår: 0
Varighed:  min.

Instruktør:
Medvirkende:

Af: Anette Hedager Nielsen - 28.08.2017

Til foråret 2018 kommer Disney med filmen "A Wrinkle in Time", der er en filmatisering af Madeleine L'Engles science fiction-roman af samme navn - på dansk Rejsen til det ukendte. Romanen udkom i 1963 og L'Engle modtog Newbery-medaljen - den højeste udmærkelse en børnebog kan få i USA.

I romanen møder vi 13-årige Meg, hendes 5-årige bror Charles og den lidt ældre kammerat Calvin. Charles og Megs far, Alex, er videnskabsmand, men han er forsvundet fra jordens overflade. En dag kommer Charles ud i skoven til et stråtækt hus, hvor der siges at bo spøgelser, og her møder han en trio af himmelske væsener - fru Wad og hendes veninder Wem og Wilken.

Lyset skinner i mørket
En aften begiver børnene, fru Wad, Wem og Wilken sig ud i rummet for at finde Alex. De svæver over en have, som er smukkere end noget, man kan forestille sig i sin vildeste fantasi. Det er, som om naturen synger med et ekko fra Bibelens Salme 96: "Syng en ny sang for Herren, for Han har udført undere …" Fru Wad forvandler sig til en slags kentaur med vinger, og børnene kravler op på hende, og de svæver gennem luften. Et sted får de lov til at se jorden som gennem en krystalkugle, men det er, som om jorden er dækket af et tågeslør forårsaget af DET – mørkes magter og Det Onde selv. Der kæmpes på livet løs, men "lyset skinner i mørket" og får overtaget.

Kristne allegorier
Senere skal børnene til universet Camazotz for at finde Alex. Og dér kan Wad, Wem og Wilken ikke tage med. Camazotz er et robotagtig univers, hvor alle personer synkront laver det samme. Her finder børnene Den centrale Efterretningstjeneste, hvor en mand med røde øjne lokker dem med venlighed og løfter om at få Alex at se. Men tør de stole på ham …?

Bogen er ofte blevet sammenlignet med C. S. Lewis' Narnia-bøger på den måde, at man kan finde kristne allegorier i en eventyrlig historie. I filmen medvirker navne som Reese Witherspoon (The Good Lie), Chris Pine (Wonder Woman), Gugu Mbatha-Raw (Belle) og Oprah Winfrey (Selma). Meg spilles af Storm Reid, som også var med i 12 Years A Slave. Instruktøren Ava DuVernay har tidligere lavet "Selma", og det er første gang, en afroamerikansk kvindelig instruktør laver en film med et budget på mere end 100 mio. dollars. En trailer til filmen kan ses her.

Endnu ikke bedømt. Du kan være den første!