Produktionsår: 2011
Varighed: 109 min.
Instruktør: Martin Zandvliet,
Medvirkende: Nikolaj Lie KaasLars RantheLars BrygmannMorten Kirkskov,

Af: Carsten Riis Jensen - 25.08.2011

Langt de fleste af de film, Dirch Passer medvirkede i, var komiske. Folkekomedier. Sådan var Dirch kendt, og sådan ville folk gerne kende ham. Som den sjove mand.

Vi genkender formentlig alle sammen, hvordan vi nemt sætter andre mennesker i bås. Vi definerer dem som "sjove", "triste", "stærke", "svage", osv. Sådan også med de skuespillere, vi kender fra film: Har en skuespiller med succes spillet skurk i en række film, så er han eller hun låst fast i denne rolle og karakter.

Vi kender måske hver især også personer, som vi synes er sjove. Når vi er sammen med dem, kan vi måske tænke eller ligefrem finde på at sige: "Sig nu noget sjovt!" eller "Giver du ikke et nummer?" Vi kender også skuespillere, som Rowan Atkinson i rollen som "Mr. Bean", som vi tænker på som "sjove personer".

Og hvad nu, hvis denne person slet ikke har lyst. Hvis personen faktisk helst vil kendes som et alvorligt menneske – og er træt af at være låst fast i rollen som "sjov". Sådan lærer vi Dirch Passer at kende i filmen "Dirch". Samtidig lærer vi Dirch at kende som et menneske med et stort mindreværd. Derudover også som et menneske med alvorlige alkoholproblemer, skiftende damer/ægtefæller og et natteliv, der ikke lader mange nutidige store stjerner noget tilbage.

Jeg havde læst lidt om Dirch Passer, før jeg så filmen. Det var jeg glad for. Man skal nemlig ikke gå ind og se "Dirch" med henblik på at se en "sjov film". "Dirch" er ikke en sjov film. Man sidder lidt og håber på, at instruktøren har puttet masser af klip fra Dirchs komedier og revyer ind i filmen, men man opdager hurtigt, at filmens fokus er på Dirchs liv og person. "Dirch" er derfor som sådan ikke en sjov film.

Det er Nikolaj Lie Kaas, der spiller hovedrollen. Det gør han rigtig godt – især i slutningen af filmen, da vi er nået frem til 1970'erne, og Nikolaj faktisk ligner Dirch Passer rigtig meget, med gråt hår og sminke. I filmen møder vi også mange andre af de skuespillere, vi kender fra "dengang", som fx Ove Sprogøe (spillet af Morten Kirkskov), Daimi, Judy Gringer, m.fl.

Vi møder også Nikolaj Lie Kaas' egen far, Preben Kaas (spillet af Martin Buch). Det må have været specielt for Nikolaj at skulle spille over for en, der skal forestille at være hans egen far. Og så er der naturligvis Dirch Passers bedste ven og kollega, Kjeld Petersen, spillet af Lars Ranthe. Det er i høj grad også samspillet mellem de to, både på scenen og i privatlivet, der er filmens omdrejningspunkt. Selv da Kjeld dør i en alt for ung alder, følger han Dirch som et "spøgelse".

Dirch Passer havde meget lavt selvværd. Og han brød sig ikke om hele tiden at være "den sjove mand". Derfor forsøgte han sig med det seriøse skuespil "Mænd og mus", sammen med Ove Sprogøe. I filmen ser man, hvor galt det går. På grund af publikum, på grund af, at de – og vi – sætter hinanden i bås. Straks Dirch kommer ind på scenen i opsætningen af "Mænd og mus", bryder publikum ud i latter. Det bliver en fiasko og et nederlag for Dirch.

Dirchs historie – og filmen om ham – minder en del om den amerikanske film "Man on the Moon" om skuespilleren og komikeren Andy Kaufman, som også kæmpede med lignende dilemmaer i sit liv.

Dirch var på mange måder den grædende klovn. Dirch ville gerne tages seriøst. Han ville gerne være i seriøse roller. Med Zandvliets film "Dirch" er det på en måde endelig lykkedes for ham.

Et tip før du ser filmen: Tjek rollelisten, så du ved, hvem "Ove", "Preben", "Bente", osv., er, når de præsenteres i filmen uden efternavn.

Filmen om Dirch Passer handler om identitet, om mindreværd. Her er nok at tage fat på - i samtaler, i kirken, i prædikener - om det, der danner vores identitet, hvor vi har og får vores værdi fra. Og ikke mindst om, hvor ligegyldige mange ting i denne verden bliver, når vores identitet hviler i, at vi tilhører og lever i kraft af Jesus og det, Han er og har gjort for os.

Bedømmelse: 5.0 af 6. 2 stemme(r).