Instruktør: Dagur Kári,
Medvirkende: Brian CoxPaul DanoIsild Le Besco,
 Etik,

Af: Eivind Algrøy - 16.12.2010

"Det gode hjerte" serverer et stærkt og centralt tema. Indpakningen er grov og noget utilgængelig, men måske netop derfor bliver budskabet ekstra slående.

Jacques er den indesluttede og hårdkogte ejer af baren The Oyster House. Han driver den efter sine helt egne principper. Ingen venlighed over for kunderne, kun stamgæster og absolut ingen kvinder.

Jacques har alvorlige hjerteproblemer og venter på en hjertetransplantation. Måske forpasser han chancen, for han prøver målbevidst at drikke og ryge sig ihjel. I et impulsivt øjeblik bestemmer han sig for, at han har brug for én, der kan overtage baren. Tilfældigvis møder han Lucas, en ung hjemløs med et stort hjerte for andre mennesker. Jacques byder ham ind, giver ham et værelse og begynder oplæringen.

Lucas' venlighed er ikke en egenskab, Jacques sætter pris på, og han gør sit bedste for at pille den af ham. Jacques ser i det hele taget på sig selv som en faderfigur for Lucas og lægger meget detaljerede fremtidsplaner for ham. Lucas vil på den ene side gerne tilfredsstille Jacques' ambitioner for hans liv, mens han på den anden side ønsker at være herre i eget liv. Det bliver tydeligt, da den ensomme April en dag dumper ind i baren og ta'r Lucas - og barens klientel - med storm. Dette er i åbenlys strid med de regler, Jacques har sat op, og en stærk konflikt opstår mellem Jacques og Lucas.

Det antydes, at det er knuste håb og måske også tabt kærlighed, som har gjort Jacques til den bitre og indesluttede mand, han er. Da han efterhånden indser, at Lucas' gode hjerte er ved at formørkes og blive bittert som hans, ændres der noget i Jacques' holdning.

Instruktøren Kári lægger stor vægt på at fremstille Jacques' verden som mørk og trist. Dette skildres som kontrast til både filmens titel og til Lucas' medmenneskelige sindelag. Selv om både sprog og enkelte at scenerne kan være overtydelige, taler en sådan kontrast meget klart om, at der findes en kamp mellem det gode og det onde i menneskets hjerte.

Filmen behandler to parallelle temaer, nemlig hjertets rolle for os som mennesker, og det at give sit liv - sit hjerte - for andre. Det sidste er et stort tema i filmen. Jacques bliver irettesat af sin hjertespecialist, da han optræder ligegyldig over for hjertetransplantationen, han venter på. Lægen peger på det store i, at "en anden må dø, for at du kan leve".

"Det gode hjerte" handler alligevel om langt mere end organdonation eller det fysiske hjerte. Vi ser tydeligt, hvordan hjertet udpeges som centrum for menneskers personlighed, og som noget, der må beskyttes mod forhærdelse som følge af livets vanskeligheder. Jacques' hjerte er allerede blevet hårdt og uforsonligt, og Lucas står tydeligvis i fare for at miste sit gode hjerte, som Jacques selv påpeger.

Men hvad skal der til for at ændre et hjerte, som allerede er forhærdet og kynisk? Det er et af de mange spørgsmål, der dukker op undervejs. Svaret, som gives i filmen, er overraskende, og det vises klokkeklart, at mennesker på en eller anden måde har brug for hjælp udefra.

Det er ikke usædvanligt - hverken på film eller i kultur for øvrigt - at hjertet gives en så central position. Tanken synes ofte at være, at hvis bare du "følger hjertet", vil du kunne tage gode valg. Hvad enten man kalder det hjertet eller "dit indre jeg", er der mange, som synes at hævde, at en søgen efter sandhed og retning må komme indefra. Det tydeligste eksempel er måske i filmen Spis elsk bed.

Det kendte ordsprog fra Bibelen "Frem for alt: Vogt dit hjerte, for derfra udgår livet" (Ordsp 4,23) siger noget om den centrale placering, hjertet gives i kristen tro. Men Bibelen tegner imidlertid også et langt mere nuanceret og sammensat billede af, hvordan dette hjerte egentlig er. Det er ikke som et hvidt lagen, der kan bevares rent gennem livet. Det er et åsted for en stadig pågående kamp mellem det gode og det onde. Det er heller ikke et kompas, som altid vil give det rigtige svar uanset omstændigheder. I mødet med en kultur, hvor hjertet bliver styringsredskab, er det en udfordring at forstå, hvordan Bibelen fortæller, at man faktisk skal have et nyt hjerte - på linje med en fysisk transplantation. Trøsten er, at Bibelen også fortæller os, at der findes en Gud, som ønsker at skabe et nyt hjerte i hver enkelt.

Kilde: damaris.no