Fire politimænd og en arbejdsmand indgår en pagt om at tage ansvar som fædre i deres familier. De gør det ud fra principper, som de finder i Bibelen.

DramaTEMA Kristne filmAffirm filmsTop 10 2011
Varighed: 124 min.
Instruktør: Alex Kendrick,
Medvirkende: Alex KendrickKen BevelKevin DownesBen Davies,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 28.02.2012

Præsterne og en stor del af menigheden i den amerikanske Sherwood Baptistmenighed har igen lavet en spillefilm, der har kvalitet nok til, at Sony vil distribuere den i Danmark. Skuespillerne og rigtig mange af de andre på rulleteksterne er medlemmer af menigheden. I Danmark er tidligere udkommet Facing the Giants og Fireproof. Denne gang handler det om fædres ansvar i deres egen familie. Som i de to nævnte er der også her både en kristen grundtone og en spændende handling. Plottet i "Courageous" er de fire politimænds mod, når det gælder at opretholde lov og orden i deres distrikt sammenlignet med det mod (eller mangel på samme), de viser som fædre i deres familier. Udsprunget af en sorgproces, indgår de fire politimænd og en arbejdsmand en pagt om at tage ansvar som fædre i deres familier. De gør det ud fra principper, som de finder i Bibelen.

Filmen kan ses for underholdningens skyld. Der er stærke fortællinger om familierne og flere gennemførte actionscener alt sammen krydret med hyggelig humor og absolut godkendt skuespil. Men hvis en kirkefremmed får fat i filmen og sætter den i afspilleren alene for underholdningens skyld, vil han nok blive overrasket. Flere af familierne er ret fromme. Der tales åbent om bøn og om Guds vilje. Der vidnes om Jesus, og afslutningsscenen er en prædiken i kirken. Men det kristne virker ikke påklistret - i hvert fald ikke for én, der lever i det selv.

Filmens styrke er dens stærke fokus på værdien af en far, som påtager sig sit ansvar. Baggrunden er undersøgelser og erfaringer, som siger, at drenge, der vokser op i et hjem uden en ansvarlig far, har stor risiko for at ende i kriminalitet. Som en fængselsansat siger i ekstramaterialet: "Vi har haft tre generationer fra den samme familie siddende her samtidig." Farens ansvar i hjemmet listes op i konkrete eksempler, og vi ser, hvordan gode fædre takler vanskelige opgaver i forhold til deres børn. Der tegnes ikke et glansbillede, men det foregår naturligvis i en amerikansk kultur.

Teologien støder ikke an mod en luthersk opfattelse. Vidnesbyrdet om frelsen i Jesus præsenteres med fokus på, at Jesus har gjort alt, hvad der skal tid. Det rækkes som et gratis tilbud. Der er underfulde bønhørelser, men der er også bønner, som tilsyneladende ikke bliver besvaret. Der spørges flere gange, hvad der er Guds menig, når nogen kommer til at stå i meget vanskelige situationer, men der gives ingen billige svar. Det understreges mere end én gang, at hvis en kristen vil bevare sin integritet, må han være ærlig og til at stole på. Om man er enig med filmens skildring af det bibelske kønsrollemønster, vil sikkert variere.

"Courageous" er ideel som oplæg i kirkelige sammenhænge til en samtale om forældres ansvar for deres børn, med særlig vægt på fædrene. Rigtig mange temaer berøres på en konkret måde - og til nogle foreslås der løsninger. Nogle emner sættes på spidsen, men det er ikke dårligt, når der skal snakkes om dem.
* Hvor meget tid er det rimeligt at bruge på sine børn?
* Hvor langt skal man føje dem i deres ønsker?
* Hvordan skal rollefordelingen mellem mor og far være?