Colonia

En thriller, hvor Daniel interneres i kulten Colonia, der forvrænger Bibelens ord, så fangerne undertrykkes. For at finde Daniel tager kæresten Lena frivilligt til Colonia, selv om det er umuligt at flygte derfra.

Biografi/baseret på virkelig historieDramaRomanceThriller
Varighed: 110 min.
Instruktør: Florian Gallenberger,
Medvirkende: Daniel BrühlEmma WatsonMichael Nyqvist,
 Mod,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 09.08.2016

FANGET I RELIGIØS KULT

Vi er i Chile i 1973. General Pinochet har væltet præsident Allende ved et militærkup, og mange kommer i klemme i den efterfølgende udrensning. Den tyske fotograf Daniel (Daniel Brühl) er i Chile, hvor han arbejder for Allende-støtterne. Han bliver interneret i Colonia Dignidad. Hans kæreste, stewardessen Lena (Emma Watson), giver modigt afkald på sikkerhed og alt andet for at redde ham. Da hun hører, at han er blevet ført til Colonia Dignidad melder hun sig frivilligt til kolonien, for at komme nærmere Gud, som hun siger ved ankomsten.

Koloni med psykopatisk leder
Det fremgår af dvd-coveret, at filmen er "inspireret af virkelige hændelser". Den er et eksempel på, at virkeligheden ofte overgår fantasien. Flere gange spørger man sig selv, om det her virkelig kan passe? Kan nogen forføres på denne måde? Er det realistisk, at en pige så kompromisløst ofrer sig for at redde sin elskede? Og har der virkelig været et sted som Colonia? Ja, Colonia Dignidad fandtes i virkeligheden. Det var en koloni af fromme "kristne", der var kendt for deres barmhjertighed. Stedet nød stor anerkendelse i offentligheden. I virkeligheden var det en lukket kult ledet af den tyske lægprædikant Paul Schäfer (Michael Nyqvist). Han styrer sin menighed med psykopatisk forførende effektivitet. Gennem årene lykkedes det kun ganske få at slippe derfra i live. Under koloniens bygninger var der er netværk af tunneller og lokaler, der rummede et af Pinochets torturcentre.

Kærlighedshistorie med spænding
"Colonia" kan ses for underholdningens skyld. Det er en ret voldsom film - både følelsesmæssigt og i ydre handling. Den rummer en stærk kærlighedshistorie. Spændingen er flere steder lige så effektiv som i film, man kun ser for spændingens skyld. Filmhåndværket er i orden, både når det gælder skuespil, fotografering, musik og klipning. Men ud over det er der to baggrundshistorier - den politiske situation i Chile, og den "kristne" kult. Den politiske historie viser, hvordan en totalitær magthaver sikrer sig gennem udrensning af sine fjender. Den religiøse historie giver et billede af, hvordan Bibelens ord kan misbruges og vendes på hovedet, så de kommer til at betyde det modsatte af deres oprindelige indhold. Vi møder desværre kun kristendommen i denne voldsomt forvrængede udgave.

Virkelighedens Colonia
"Colonia" er hovedsageligt en europæisk produktion med tysk instruktør. De kendteste skuespillere er fra England, Tyskland og Sverige, og det meste er angiveligt filmet i Luxembourg. Filmen har fået meget blandede anmeldelser, måske fordi den mangler lidt Hollywood-glamour, men det klæder den nu meget godt. Både den politiske situation og kult-miljøet er stærke historier, men de må nøjes med at virke som baggrund for den romantiske historie. Efter filmen får man lyst til at undersøge noget mere om, hvad Colonia Dignidad egentlig var for et sted. Det er der også rig mulighed for på nettet. Alt tyder på, at filmen ikke smører for tykt på. Det var virkelig et meget forfærdeligt sted.

Bedømmelse: 3.3 af 6. 3 stemme(r).