DramaScience fictionThriller
Produktionsår: 2012
Varighed: 84 min.
Instruktør: Josh Trank,
Medvirkende: Dane DeHaanAlex RussellMichael B. JordanAshley Hinshaw,

Af: Mikael Arendt Laursen - 19.04.2012

Andrew har besluttet sig for at optage sit liv, hvorfor han har anskaffet sig et skrummel af et videokamera. Baggrunden for hans beslutning er, at han lever i en problematisk hverdag, hvor moren er alvorligt syg, faren slår ham og pengene er alt for små. En aften bliver der vendt op og ned på Andrews virkelighed, da han sammen med fætteren Matt og skolekammeraten Steve finder et hul i jorden. De tre drenge vælger at klatre ned i hullet, hvor de opdager noget meget mystisk.

Andrew, Matt og Steve finder snart efter hændelsen i hullet ud af, at de har fået overnaturlige evner. De kan flytte ting ved tankens kraft. Til at begynde med er det god underholdning for drengene, og Andrew optræder da også til et talentshow med sine evner, men efterhånden bliver det en kamp for dem at finde grænsen mellem godt og ondt. Kræfterne tager over, og det får fatale konsekvenser.

"Chronicle" er en fascinerende film. De unge skuespillere er overbevisende, og netop i denne film er det klart en fordel, at ingen af dem i forvejen er de store stjerner. Det er med til at give filmen en vis troværdighed. Optagelserne er en blanding af håndholdte optagelser fra Andrews videokamera, optagelser fra diverse overvågningskameraer og en ellers dogmeagtig optagelsesstil. Netop måden, filmen er lavet på med de forskellige optagelsesmetoder, er med til at gøre den til en ret skummel oplevelse, hvorfor aldersgrænsen på de 15 år er helt på sin plads.

Handlingsforløbet i filmen er med til at holde dig fangen i biografsædet fra først til sidst. Til at begynde med lærer vi langsomt hovedpersonerne at kende, og da de opdager deres overnaturlige evner, er filmen til tider ganske morsom. Men selv i disse passager fornemmer man en underliggende uro, og snart eskalerer filmen da også i dramatik og voldsomhed, så den til sidst når et næsten skingert klimaks.

Blandingen af science fiction og socialt drama går ind under huden på en. Langt hen ad vejen forstår vi, hvorfor Andrew handler, som han gør, men som handlingen skrider frem, bliver det sværere og sværere at forsvare hans reaktioner. Alligevel kommer man på en eller anden måde til at føle med ham, når man kender hans familiære baggrund og situation.

Jeg er selv meget betaget af denne film. Den gør noget ved mig. Andre vil helt sikkert bare stå af halvvejs henne i filmen. For den er voldsom. Meget voldsom! De mest ekstreme scener kommer i den grad bag på en, da filmen slet ikke lægger op til dette vilde overgear i begyndelsen. Men er du til science fiction og drama, skal du have denne oplevelse med.

Mine forbehold over for "Chronicle" er primært rettet mod de særdeles voldsomme scener i filmens slutfase. Mange vil mene, at den kammer over og bogstaveligt talt mister al jordforbindelse. Man kan sagtens diskutere, om "Chronicle" er for voldsom, men igen tænker jeg, at Andrews liv på mange måder har været en barsk omgang, hvilket i et vist omfang forklarer hans overreaktion. Se den, og vurdér selv.

Endelig har jeg et andet kritikpunkt, som jeg desværre er begyndt at lægge mærke til i flere nye film. Slutscenen i "Chronicle" lægger i den grad op til en efterfølger. Sådan skal det ikke være. En film skal bare slutte. Hvis der er stof til en 2'er, så lav en 2'er, men lad være med at servere en så tydelig "to be continued"-afslutning for os.