Varighed: 95 min.
Instruktør: Mitch Davis,
Medvirkende: Patrick StewartJon HederJames Roday,
 Jul,

Af: Judith Hedager Vestergaard - 09.12.2016

JULENAT I EN ELEVATOR

Det er forskelligt, hvordan vi fejrer juleaften, og om vi overhovedet fejrer den. Men fælles for vores 21 hovedpersoner gælder, at de ikke havde tænkt sig at holde den i en elevator, og dog var det lige, hvad der skete. Vi følger seks grupper af mennesker, der alle er i en elevator, da en pludselig strømafbrydelse sætter alle elevatorer i byen i stå. Det er aftenen før julemorgen, og de har alle planer de skal nå. Der er et orkester på vej til koncert, sygeplejersken på vej med en patient, manden på vej hjem til hustruen, og også den obligatoriske stenrige chef, der hellere tjener endnu en million end holder en dag fri.

Livets små og store problemer
Det trækker ud med at få strømmen slået til igen, og de uheldige personer må tilbringe hele natten i elevatorerne.  Hvad enten de kendte hinanden i forvejen eller ej, så ender de alle med at reflektere og snakke om livets store spørgsmål: Patienten, der vågner op af narkosen og beder overlægen bede for sig. Den rige chef, der indser, at han har svigtet sin familie på bekostning af sin store formue, musikeren, der indrømmer, at hun hellere ville have været danser, og den småneurotiske perfektionist, der til sidst slapper af, selv efter at hans hånd-desinficerings-gel er brugt op.

En meget amerikansk omgang
På trods af filmens meget gode intentioner, var den dog noget skuffende. Det hele var efter den forudsigelige amerikanske skabelon. Lige så snart de 21 personer var præsenteret på de første 5 minutter, ved man, hvad det vil ende med, hvilken udvikling de forskellige skal igennem, og hvilke emner, der vil blive taget op. Måske lige bortset fra den kristne vinkel, man ikke plejer at se så tydeligt som i denne film. Alle karaktererne er overdrevne klicheer, som det er svært at identificere sig med.

Et vigtigt budskab
Selvom jeg ikke var så vild med filmen, vil jeg dog sige, at den har et vigtigt budskab, der fortjener at blive hørt. Det er vigtigt, at du overvejer om dit liv er på vej i den rigtige retning. Og det er mindst lige så vigtigt, at du ikke venter med overvejelserne, til du er tvunget til at sidde en hel nat i en elevator eller et helt andet sted. Især samtalerne mellem den arrogante overlæge, den kristne sygeplejerske og den døende patient giver anledning til at huske at sætte pris på det, vi har, og turde bede om mirakler.

Kan ses på blockbuster.dk.