Alle anmeldelser - Animation

Produktionsår: 2001
Varighed: 120 min.
Instruktør: Hayao Miyazaki,
Medvirkende: Danske stemmer:Birthe NeumannThea Iven UlstrupSebastian Jessen,

Af: Peter E. Nissen - 02.05.2008

Den japanske animationskunstner Miyazaki har lavet et eventyrligt mesterværk af en tegnefilm med en dybde, som sprænger alle vante rammer.  Det er en film, som kan ses igen og igen.

Filmen handler om den forkælede pige Chihiro, som ufrivilligt føres ind i en rejse tilbage til en verden præget af traditionel japansk kultur. Hun bliver fanget i en badeanstalt hos heksen Yobaba, hvor hun skal forsøge at hjælpe sine forældre tilbage til livet, da Yobaba har forvandlet dem til svin. Undervejs får hun hjælp af forskellige personer, hvoraf den mystiske dreng Haku er den vigtigste.

Filmen har scener og eventyrkarakter i bedste Disney-stil. Til gengæld sprænger handlingsforløbet alle rammer for en traditionel europæisk/amerikansk tegnefilm. Den er så præget af japansk tankegang, at man som seer kan blive helt rundtosset. Men med lidt hjælp og tilvænning giver filmen meget i sine budskaber.

Filmen har som andre gode eventyr mange lag og allegoriske billeder. Bag den umiddelbare historie er der mange dybe budskaber, som man kan bruge lang tid på at filosofere over. Derfor er filmen også seværdig igen og igen. Det centrale tema i filmen er grådighedens forbandelse. Mens grådighed gør blind og er destruktiv, kan kærlighed og tjenstvillighed udrette mange overraskende mirakler. Filmen bekræfter også udsagnet om, at modgang styrker karakteren. Mens Chihiros forældre repræsenterer rationalistisk snæversind og arrogance, bliver den åndelige verden vejen til Chihiros modning som menneske. Hermed bliver den åndelige dimension i tilværelsen nøglen til at redde verden mod en egoistisk og grådig livsstil. Disse filosofiske budskaber er nok det tætteste filmen kommer på et kristent budskab. Det ændrer dog ikke ved, at filmens temaer er udtryk for dyb menneskelig visdom.

Der er adskillige flere temaer i filmen, og det gør både filmen umiddelbar svær at forstå, men også værd at vende tilbage til. Det er tydeligt, at et japansk verdensbillede fylder meget, men i dette tilfælde er der meget for europæere at lære. Alt i alt et mesterværk som giver hele familien en god oplevelse og noget at arbejde videre med. Filmen anbefales varmt.

Bedømmelse: 6.0 af 6. 4 stemme(r).