Produktionsår: 2000
Varighed: 143 min.
Instruktør: Robert Zemeckis,
Medvirkende: Tom HanksHelen Hunt,

Af: Peter E. Nissen - 20.10.2017

MENNESKET ER IKKE EN ØDE Ø

Denne film giver et spændende bud på, hvad grundlæggende menneskelighed handler om. Vi følger den travle businessmand Chuck Noland, (Tom Hanks) som har en ledende rolle i det verdensomspændende transportfirma FedEx. Hans liv er styret af klokken, og hans effektive tempo går lige hårdt nok ud over kærligheden til kæresten Kelly og det sociale liv i det hele taget. Hans liv tager en radikal drejning, da han styrter ned med et transportfly og ender på en øde ø i Stillehavet, hvor han må forsøge at overleve. Det bliver nogle lange og vanskelige år, indtil han endelig finder en vej væk tilbage til civilisationen.

Tom Hanks leverer en imponerende præstation. I det meste af filmen er han helt alene, og med undtagelse af Helen Hunt som Kelly, spiller de øvrige skuespillere en meget lille rolle. Hanks er overbevisende i forhold til de forandringer Chuck går igennem på grund af den store ændring i ydre omstændigheder. Hanks er god til at leve i de forskellige stadier, som Chuck gennemgår, hvilket får filmen til at virke overbevisende.

Menneskets behov for fællesskab
Ud over at fortælle en god historie arbejder filmen med forskellige temaer i forhold til det moderne menneskes vilkår. Et centralt tema er, hvordan vores moderne verden på nogle områder har fjernet os fra vores oprindelse. Da Chuck må leve som et primitivt stenaldermenneske på øen, lærer han nye sider af sig selv, og det sætter tilværelsen i perspektiv. Hans liv tilbage i den moderne verden bliver også meget anderledes end det oprindelige. Et andet tema er menneskets behov for fællesskab. I sin ensomhed lærer Chuck, hvor meget social kontakt betyder, og han får et rørende forhold til en volleyball. Det sættes i relief til hans tidligere manglende prioritering af menneskelige kontakter.

Endelig arbejder filmen med menneskets lidenhed og manglende kontrol i forhold til den verden, vi befinder os i. Det er her, at filmen fra et kristent perspektiv bliver meget interessant. Mens Chuck troede at han kunne kontrollere andre og sig selv fuldstændigt, oplever han hvordan han er fuldstændig magtesløs, da han strander. Som en anden Job mister han alt og må begynde et helt nyt liv med de få midler, der bliver givet ham. Da Chuck kommer tilbage til den moderne verden, har han fået en helt anden ydmyg tilgang til livet i forhold til den indflydelse, han har på den.

Gud i reduceret udgave
Desværre mangler filmen Gud som en central aktør. Han er reduceret til et slags forsyn eller en skæbne, som mennesket må bøje sig under. Chuck får nogle vink udefra, som hjælper ham videre, og han ender med at anerkende, at der er en større magt udenfor ham selv, som giver ham muligheder, når han ikke selv kan se dem . Selvom han lærer den ydmyghed at kende, kunne Chuck have lært meget mere, hvis han havde kendt Gud. I stedet må han nøjes med en død volleyball, som i det lange løb ikke kan hjælpe ham.

Fordi filmen gennem sit tema har fundet en eksistentiel dybde, er der meget at lære af den og reflektere over. Filmen er lang og langsom, og nogle scener bliver lige lange nok. På den anden side sætter det temaet i relief.

Selv om filmen har nogle år på bagen, anbefales den varmt. Det er en film, som gør livet rigerere, og som man bliver glad for at have set.

I artiklen En bedre filmoplevelse er "Cast Away" brugt som eksempel.

Bedømmelse: 4.7 af 6. 7 stemme(r).