Alle anmeldelser - Animation

AnimationKomedieFamiliefilmTEMA Familiefilm A/7 år
Varighed: 96 min.
Instruktør: Byron Howard,
Medvirkende: Danske stemmer:David OweVicki BerlinSebastian Dorset,
 Hund,

Af: Carsten Riis Jensen - 10.02.2009

For nogle år siden købte Disney-koncernen det store animationsfirma Pixar. I forvejen blev alle Pixars fremragende film, som fx Toy Story og "Find Nemo", distribueret af Disney. Det har været en god forretning for Disney at overtage Pixar, og mon ikke også nogle af Pixars dygtige animatorer har kunnet lære tegnefilmsstudiet Disney et og andet om god animation.

I hvert fald kan jeg godt mistænke Pixar-folkene for at have haft fingrene i den nye film "Bolt". Der er nemlig tale om rigtig flot animation, utroligt detaljerede landskaber og baggrunde, og en historie, som sagtens kunne være skrevet af en af Pixars største manuskriptforfattere Brad Bird (som skrev "De Utrolige").

Animationen i "Bolt" er næsten som hos Pixar, i hvert fald tænkte jeg flere gange på netop grafikken i "De Utrolige". Og historien er flere steder meget pixarsk. Mere herom senere. Noget af det sværeste at animere med en computer må være dyr på grund af pels, våde snuder, osv., men her er det gjort ganske flot. Man har så, som i de fleste andre tegnefilm, valgt at gøre dyrenes hoveder noget større, end de i virkeligheden er, måske for at fastholde, at dette ér en tegnefilm og ikke en "virkelig" film.

Filmen handler om hunden Bolt. I begyndelsen af filmen er han en lille hvalp, som af en meget ung skuespiller udvælges til at spille hovedrollen i en filmserie om en superhund. Bolt har så stor succes i tv-serien, at han tror, han også har superhelteevner i virkeligheden. En dag slipper han ved en fejl ud i den "virkelige verden" uden for Hollywood. I lang tid tror han stadig, at han er superhunden Bolt, men hans to nye venner, baggårdskatten Mittens og den overvægtige hamster Rhino, får ham efterhånden til at indse, at han "bare" er en almindelig hund. Et kæledyr.

Filmen er både fuld af action og drama og mere rolige, eftertænksomme øjeblikke. Der er da også godt trekvartvejs henne i filmen smuttet en enkelt sukkersød sang med ind i handlingen. Typisk for Disney. "Bolt" har det hele, kan man sige. Den begynder med masser af action - i stil med "De Utrolige" - for dernæst at gå over i det mere komiske, efterhånden som Bolt opdager, at han ikke er en superhelt. Og filmen slutter, som den begyndte, med et actionbrag, i voldsomme flammer. Man er rigtig godt underholdt, både børn og voksne, og enkelte gange tager man sig selv i faktisk at sidde på kanten af sædet under actionscenerne.

"Bolt" minder flere steder om temaerne i Pixars måske største succes "Toy Story", hvor det er en actionfigur, Buzz Lightyear, der tror, den er en rigtig actionhelt og ikke et legetøj. Hen imod slutningen af filmen finder Buzz ud af, at den ikke er en actionhelt, og efter nogle personlige pinsler og skuffelser opdager han, at han alligevel er elsket, sådan som han er.

Det samme tema dukker op i "Bolt". Her er det et kæledyr, der tror, hann er en actionhelt med superkræfter. Da han finder ud af, at han ikke er en actionhelt, men et kæledyr, følger nogle personlige pinsler, men igennem samværet med en ret provokerende kat og en temmelig underlig hamster, finder han ud af, at han er ok, som han er. Og hjemme venter ejeren, en lille pige, som stadig elsker ham.

Animationen i "Bolt" er i top. Det samme er historien, som både taler til børn og voksne. Og den vekslen, der er mellem action, drama og stille scener, er godt sat sammen. Det er i høj grad en animationsfilm, man får lyst til at se igen. Og det er formentlig en af de bedste film, Disney har produceret.

De temaer, jeg har antydet ovenfor, kan sagtens bruges som udgangspunkt for en samtale bagefter. Eller de klip fra filmen, som direkte behandler temaerne, kan vises i studiegrupper eller gudstjenester og danne baggrund for forkyndelse omkring temaer som vores sande identitet, loyalitet, ansvarlighed og næstekærlighed. "Bolt" berører alle aspekter.