Alle anmeldelser

Alle anmeldelserActionAdventureScience fiction
Varighed: 127 min.
Instruktør: Angel Manuel Soto,
Medvirkende: Xolo MaridueñaBruna MarquezineSusan SarandonHarvey Guillén,

Af: Jørgen Hedager Nielsen - 18.08.2023

TO FAMILIER KÆMPER

Det er en superheltefilm, men grundlæggende er det mere et portræt af to meget forskellige familier. Der er familien Reyes. De bor i USA som illegale indvandrere fra Mexico. De er far og mor og deres unge søn og datter. Sønnen er filmens hovedperson Jaime (Xolo Maridueña - Jamie udtales med H, for de taler med en kraftig spansk accent). Jaime kommer hjem fra universitetet fuld af tro på fremtiden. Familien består også af en bedstemor og en onkel. Disse seks holder sammen i et ubrydeligt fællesskab båret af kærlighed, respekt og opofrelse. Og så er der familien Kord. De er hovedrige. Vi møder to af dem i filmen. Først er der Victoria Kord (Susan Sarandon). Hun er filmens onde skurk med ambitioner om verdensherredømme. Og så er der Victorias smukke og kvikke niece Jenny (Bruna Marquezine), som vil noget helt andet med Kord-imperiet, end hendes onde faster. Jennys far, som er Victorias bror, er forsvundet, og ham ser vi ikke noget til i filmen (men se begyndelsen af rulleteksterne).

Ryes mod Kord
Det er en film om en velfungerende og en dysfunktionel familie, der kæmper mod hinanden. Historien er, at Kord-familien har ledt efter en oldgammel skarabæ, som på en eller anden måde er kommet fra universet. Skarabæen er en smuk metalagtig bille, der nærmest ligner et stort smykke. Men den har bevidsthed og vilje, og den er en snylter, der har brug for at forene sig med et menneske. Skarabæen springer på Jamie, og så begynder en forening af de to, som giver Jamie superevner på en meget Ironman-agtig måde. Dermed er Jamie forvandlet til Blue Beetle. Filmens superhelteunivers trækker på mange tidligere superhelte. Den gør dette så systematisk, at det ind imellem ligner en ironisk parodi, men måske er det bare plagiat.

Victoria Kord har en supernørd som assistent. Han har styr på teknikken, som er ganske avanceret. Men er han mon helt loyal overfor hende? Og så har hun håndlangeren Carapax, som er en mand, hun har ombygget, så han kan tage nogle af de samme evner i brug, som skarabæen giver Jamie. Når Carapax tager sine superkræfter i brug, kommer han til at ligne Balrogen i Ringenes Herre, bare pansret. Der er intet raffineret over det, når Blue Beetle støder sammen med Carapax. De smider rundt med hinanden og skyder med forskellige stråler, og hvad deres dragter nu har af indbyggede våben, men kampscenerne er ikke andet end tju-bang.

En smule etik
Det hører normalt med til superheltes univers, at der er noget eksistentiel substans. De kan ses som symbolske skildringer af tilværelsens vilkår og rummer derfor ofte materiale til etiske overvejelser. I denne præsentation af de to familier er der også en del at identificere sig med, men det ligger i skildringerne af personerne og ikke ret meget i superhelte-delen. Jamie diskuterer et par steder med skarabæen, hvor meget vold, der skal bruges i kampene, men ellers handler det mest om, at han skal lære sin nye virkelighed at kende.

Det håndværksmæssige
Og så lidt om det filmtekniske. Fotograferingen er acceptabel, men så heller ikke mere. Musikken støtter handlingen fint. Der er noget science fiction over filmen, som musikken passer fint sammen med. Skuespillerne er godt castet og bærer rollerne fint. Manuskriptet fungerer, når man accepterer genrens forudsætninger. Jeg blev irriteret på instruktørens insisteren på, at forskrækkelse altid skal vises ved at alle skriger panisk og hysterisk i ret lang tid. Og så de helt unødvendige bandeord. Der er nogle forsøg på humor, som ofte lykkes, og der er en elementær spænding, som holder hele filmen igennem. Man kan få den tanke, at filmen mere er lavet med henblik på streaming end på biografsalens voldsomme lydanlæg og store lærred. Og det er der vist også noget om.

Alt i alt er man godt underholdt i lidt mere end to timer, hvis man er til superhelte. De sidste superhelte-film har givet underskud, så det bliver spændende, om Blue Beetle-filmene bliver den tiltrængte redning for branchen, som producenterne sikkert drømmer om. Jeg skriver film i flertal, for denne første filmatisering af den gamle tegneseriehelt er helt tydeligt produceret som optakten til flere.