Varighed: 115 min.
Instruktør: F. C. Hamman,
Medvirkende: Angus BuchanAnton DekkerHannes SandahlJaco Muller,
 Bøn,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 28.06.2013

NYE MULIGHEDER
I filmen Faith Like Potatos fortælles om Angus Buchan, der er kartoffelavler i Sydafrika. Han har et kald til som et ganske almindeligt menneske at forkynde om Jesus for mange. "Angus Buchan's Ordinary People" indledes med en ultrakort opsummering af hans opvækst, hans kald til at blive forkynder og til det, som denne film munder ud i: Tre forskellige mænds møde med Mighty Mens Conference i 2010.

Den kriminelle sorte afrikaner Lucky kommer ufrivilligt op at køre med Herman, der er kristen og hvid. Herman siger mange guldkorn på den lange køretur til mandekonferencen. Herman har også en ven med, som ikke forstår, hvorfor de ikke bare skal aflevere Lucky hos politiet. Men Herman siger: "Hvad ville Jesus gøre?" Lucky havde en kristen bedstemor, som sagde til ham: "Den store sult er sulten efter livets mening, finder du ikke den, vil du altid være sulten."

André er en ung fyr, der stadig bor hjemme hos sine troende forældre. Deres højeste ønske er, at han vil følge deres forventninger om at opføre sig ordentligt og følge Guds plan. Men han føler det som et pres at skulle tro på Jesus, så han hænger ud med nogle kammerater og drikker. Andrés forældre bebrejder sig selv: Hvad har vi gjort forkert, siden han sådan skejer ud?

John er alenefar med halvvoksne sønner. Han har stærke problemer med alkohol, men møder en sød alenemor. Hun vil imidlertid kun gifte sig med ham, hvis han vil være ædru. John kommer ud i flere kriser og beder til Gud: "Gud, jeg ved ikke om du kender mig. Jeg har dukket igen - vær rar at hjælpe mig, tak."

Vi følger de tre mænd i parallelle handlingsspor, som leder frem til deres deltagelse i Angus Buchans mandekonference. Deres liv og moralske kampe skildres fint, og der er meget at tage fat i, hvis man bruger filmen som oplæg til en snak. Det understreges, at frelsen ikke bygger på vores indsats, men alene på Guds nåde. Det kristne budskab står klart, omend en lutheraner savner en lidt tydeligere understregning af forsoningen.

Flere af personerne overspiller i nogle af scenerne, men ellers fungerer skuespillet udmærket. Filmen er flot fotograferet og rimelig godt klippet. At filmen bygger på virkelige hændelser gør den ikke mindre spændende. Der er også action, humor og en smule romantik. Lydsporet krydres af en række velvalgte sange i gospelgenren. Tre af numrene er fra Michael W. Smiths cd Wonder.

Angus Buchan spiller sig selv i filmen, så man må formode, at hans optræden som forkynder er netop så engageret og appellerende, som det fremstilles.

Som ekstramateriale er der interviewes med instruktøren, lydmanden og en række af skuespillerne, der alle kommer med et kristent vidnesbyrd. Ifølge instruktøren var Gud meget interesseret i projektet. Han velsignede med netop det vejr, der var brug for til de enkelte scener. Han bidrog blandt andet med et effektfuldt tordenbrag under optagelsen af en bønnescene. Filmen, er lavet for at forkynde, og det gør den så godt, at vi måtte give den fem stjerner. Den har ikke fået stjernerne på grund af stor filmkunst, men fordi forkyndelse og underholdning er mikset rigtig godt.