Produktionsår: 2022
Varighed: 134 min.
Instruktør: David O. Russell,
Medvirkende: Christian BaleMargot RobbieJohn David WashingtonRobert de Niro,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 03.01.2023

KOMEDIE MED ALVORLIG BAGGRUND

De tre venner lægen Burt (Christian Bale), kunstneren Valerie (Margot Robbie) og juristen Harold (John David Washington) gør denne sammensatte film til noget, der er værd at bruge tid på. De lærte hinanden at kende lige efter første verdenskrig, hvor Valerie som sygeplejerske hjalp de to ilde tilredte soldater Burt og Harold af med et kilo granatsplinter. Det foregik på et hospital i Amsterdam. Hun havde en god kontakt, som skaffede Burt et godt glasøje. Denne kontakt viser sig at være to agenter fra amerikanske FBI og engelske MI6, som dukker op senere i filmen. De snakker i kode ved at fortælle om at se på fugle.

En vildtvoksende historie
Det giver ikke meget mening at referere handlingen. Det ville ødelægge lidt af spændingen, og så ville det kræve en del plads. Manuskriptet er så vildtvoksende med sidehistorier og skiftende fokus, at man ville famle lidt i blinde, hvis ikke det var for Burts voice-over, der støtter fint undervejs. Bortset fra indledningen i Amsterdam, foregår filmen i New York, hvor Burt og Harold bliver rodet ind i efterforskningen af det mord. De bliver selv anklaget og eftersøgt for mordet. Efterhånden får de en fornemmelse af, at de er oppe imod en konspiration, der er meget større, end de kan overskue. Så nu er de både på jagt efter en morder for at rense sig selv og for at stoppe ham, og samtidig er de selv på flugt fra kræfter, der vil dem til livs, og fra politiet, der ikke har andre mistænkte at skyde skylden på.

En fascistisk sammensværgelse
1930'ernes USA var på mange måder ustabil. Økonomien haltede. Racismen lå tungt over landet. En del rige fabrikanter, handelsfolk og finansfolk flirtede med fascismen. Nogle af disse rige folk var med i en sammensværgelse kaldet The Business Plot, som arbejdede på at sterilisere alle, der ikke hørte til herrefolket. Det er denne magtfulde og dødsensfarlige sammensværgelse (der hedder noget andet i filmen), som filmens heltemodige trekløver kommer på sporet af. Der er stof til en spændende og stærk præsentation af en del af USA's historie, som amerikanerne ikke er særlig stolte af. Instruktøren David O. Russell er ikke kendt for at fortælle stramt eller holde fokus, og det gør han heller ikke i denne film, men holder man godt fast, er det muligt at få øje på det alvorlige underliggende tema.

En film som opleves meget forskelligt
Man kan irriteres af filmens sidespring og tilsyneladende umotiverede indfald, og man kan stå af i forvirring over, hvilken stil den forsøger at ramme. Eller man kan vælge at lade sig føre ind og ud af kringelkrogene. Man kan lade sig fange af spændingen i jagten, og man kan more sig over de humoristiske situationer og replikker. Man kan lade sig fascinere af de spændende karakterer, og man kan forsøge at fange de kloge pointer, der ind imellem serveres i forbifarten. Vi valgte det sidste, og så er det faktisk muligt at få en rigtig god oplevelse ud af det - ikke mindst på grund af det umage trekløver, som knytter det hele sammen. I en film, der forsøger at afsløre fascisme, racisme og chauvinisme er det passende at de tre helte er en halvjøde (Burt), en sort (Harold) og en handlekraftig kvinde.

Man kan også se filmen for at nyde den intelligente brug af kameraet, de meget 1930'er-agtige kulisser og kostumer, den klædeligt dæmpede musik og de stærke skuespillerpræstationer, som vi også måtte forvente af et voldsomt imponerende cast.

Filmen er kommet på dvd og blu-ray og kan ses på Disney+.

Bedømmelse: 2.5 af 6. 2 stemme(r).