Biografi/baseret på virkelig historieDramaKrimi
Produktionsår: 2007
Varighed: 157 min.
Instruktør: Ridley Scott,
Medvirkende: Denzel WashingtonRussell CroweCuba Gooding Jr.,

Af: Carsten Riis Jensen - 04.01.2008

Instruktør Ridley Scott laver generelt fantastiske film og vil for eftertiden blive husket for den første "Alien" film (1979), sci-fi klassikeren "Blade Runner" (1982) og "Gladiator" (2000). Sidstnævnte har Russell Crowe i hovedrollen, og han har også i Scott's nyeste film, "American Gangster", en afgørende hovedrolle. Crowe spiller op mod en anden klasseskuespiller, Denzel Washington.

Filmens titel fortæller, hvad den handler om. Men forventer man en hurtig actionfilm med biljagter og italienske accenter, går man galt i byen. "American Gangster" er en langsom film, der dvæler ved detaljerne og personernes udvikling. Sidst, der kom en lignende film ud, var Martin Scorseses fremragende The Departed (2006). De to film ligner til dels hinanden, fordi de dvæler ved andet og mere end den hurtige action.

Fokus i Scotts gangsterfilm er narkosmugling og –salg. Man ser gentagne gange i løbet af filmen, hvad narkoen gør ved mennesker. Den ødelægger dem og deres familier. Filmen tegner korte, men grumme billeder af virkeligheden.

Hovedpersonen i filmen er narkohandleren Frank Lucas. Det særlige ved ham er, at han ikke er af italiensk mafia-afstamning og ikke taler med italiensk-amerikansk accent. Nej, Frank Lucas er noget så særligt – i hvert fald for de 1970'ere filmen foregår i – som afroamerikansk/sort narkokonge. Derfor hedder filmen netop "AMERICAN Gangster". Han er tilmed så dygtig, at han har fået styr på markeder og områder, som de italienske mafiafolk har kæmpet for i flere årtier uden held. Hans særlige kendetegn er, at han dropper alle mellemhandlerne og i stedet for køber heroinen direkte fra sin kilde i Asien.

Filmen foregår først og fremmest i de år, Vietnam-krigen rasede. Den måde, hvorpå Frank Lucas smugler heroinen fra Asien til USA, er ved at putte den i afdøde amerikanske soldaters kister, som flyves fra Vietnam. Senere er det selvsamme Vietnam-krigs ophør, der medfører Frank Lucas' ophør som narkokonge.

Kælen for detaljer og historie
Personen Frank Lucas bygger på en virkelig person, og filmen er forholdsvis tro imod de ting, man rent faktisk ved om ham. En af de spændende ting ved filmen er, at den dvæler ved detaljerne: Den følger Lucas' udvikling fra at være chauffør for den tidligere mafiaboss i byen til at blive den ukronede, næsten ubemærkede/usynlige chef for narkohandlen – på grund af hans tanke om at droppe mellemhandlerne og handle direkte med kilden.

Som sagt er der ikke vild action og biljagter i filmen, fordi den netop dvæler ved historien, udviklingen og detaljerne. En anden person, der følges tæt, er politimanden Richie Roberts. Det er ham, der efter lang tids efterforskning opdager, at byen har fået noget så bemærkelsesværdigt som en sort narkokonge. Ikke mange tror ham – og ikke mange bryder sig om Roberts, fordi han som politimand har integritet og ikke lader sig bestikke. Det interessante er så, at sådan er han ikke på den private front. Her er han tværtimod egocentreret, pigeglad og overfladisk. En interessant modsætning i forhold til Frank Lucas, som står for de samme æresbegreber, vi kender fra filmene om den italienske mafia.

"American Gangster" er en rigtig god gangsterfilm, både fordi den dvæler ved historie og detaljer, fordi den giver et realistisk billede af, hvad narko gør ved mennesker – og fordi den fortæller en tidshistorie, der adskiller sig fra andre lignende gangsterfilm.

Bedømmelse: 5.5 af 6. 2 stemme(r).

Charlotte, 21-04-20 10:13:
Vi ejer bilen (Mercury maiquis) der er med i filmen