DramaKrimiThrillerTEMA Serier
Varighed: 528 min.
Instruktør: Johan KindblomTomas Tivemark,
Medvirkende: Mia SkäringerIsabella AlveborgDanilo BejaranoAnna Bjelkerud,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 12.04.2016

OKKULT KRIMI
Hovedpersonen Vera (Mia Skäringer) er lige blevet skilt og kører nu til den lille svenske flække Ängelby (Engle-by). På vejen påkører hun en ung mand, som er død, da hun stiger ud af bilen. Men slog Vera ham ihjel – eller?

Serien starter som en almindelig krimi, hvor de to lokale politibetjente straks tager sagen op. Men hurtigt skifter serien over fra krimi til okkult krimi. For der er andet end almindelige mennesker på spil. Det kan ikke overraske den opmærksomme seer, idet hvert enkelt afsnit i serien indledes med følgende tekst: Det, som skræmmer os mest, er ikke vores svaghed. Det, som skræmmer os mest, er vores styrke, vores kraft. Det er ikke mørket i os selv, vi frygter. Det er lyset. Lyset findes i os alle, og vores og hele verdens fremtid bygger på, at vi finder det. Men nogle gange må nogen gå først og vise os andre vejen. Og nogle gange er der brug for kræfter, som er større end os selv. Kræfter, der ikke altid er en videnskabelig forklaring på. På små steder kan der nogle gange ske store begivenheder.

Nogle mener, at serien forsøger at lægge sig i sporet af Twin Peaks, den berømte engelsksprogede okkulte krimiserie. Jeg skal ikke afsløre alt her, men bare nævne nogle af de ingredienser, dramaet udspilles omkring. I byens nærliggende skov har der i 700 år stået en sten med mystiske kræfter. Kræfter, der kan give mennesker fantastiske evner, men også forstørre det onde i dem på helt grusom vis. Kombineret med urgamle egyptiske elementer, astrologi og moderne nyreligiøsitet omkring "energier", samt at der er mange forskellige "parallelle dimensioner". Alt dette indebærer, at man kan beregne, at stenen snart vil have en enorm udladning, der kan tilføre hele det lille samfund den totale lykke. Nogen i Ängelby tror, at Vera er hidkaldt for at være den person, kraften skal overføres igennem. Andre er helt sikre på, at hun ikke er det, og er villige til at skyde hende, hvis hun forsøger. Sammen med landsbyens beboere møder vi også aktører fra andre dimensioner, især "Atlas" (fra græsk mytologi), der på mange måder trækker i trådene. Byens præst inddrages også, men bidrager på ingen måder med en kristen vinkel på det hele.

Tynd kop te
Serien afspejler ikke de 40 mio. det kostede at producere den. Vera spiller utrolig stivnet. Alle andre personer er også ret groft skåret og ret uinteressante. Det religiøse univers er så rodet, usammenhængende og selvmodsigende, at ingen behøver blive bange for, at der er effektfuld religiøs påvirkning i serien. Nogle iagttagere mener at vide, at manuskriptet blev skrevet undervejs i optagelserne, hvilket ser sandsynligt ud og kan forklare den udbredte mangel på indre sammenhæng. Twin Peaks – niveauet er bestemt ikke nået!

Et vigtigt budskab
Dog er der også noget, der kan få én til at hænge på de mange timer. Dels er der nogle sjove/pudsige ting undervejs, og dels er der klatvis noget spændende. Men den primære værdi i serien er for mig dens budskab. Midt i alt det religiøse roderi fremstår der et ganske klart alment menneskeligt budskab. Vi mennesker er en sammenblanding af godt og ondt. Og hvis vi fik alle vore ønsker opfyldt, ville tilværelsen blive helt forfærdelig, fordi vores egoisme og begær efter mere ville få alt for stor magt. Netop dette aspekt vises gennem mange af Ängelbys beboere, der bestemt ikke er særligt næstekærlige overfor hinanden. Især ikke, når muligheden for uanede kræfter og fuldkommen lykke synes at være inden for rækkevidde for dem, der kommer først til stenen! I alt dette kan jeg ikke lade være med at tænke, at en ordentlig kristen præst med stor virkning til følge kunne have forkyndt det kristne budskab i den lille flække. Budskabet om menneskets syndighed og om Guds generøse tilbud om tilgivelse og et nyt liv i næstekærlighed. Og om at få del i hele den himmelske verdens åndelige velsignelse ganske gratis - uden mystiske sten, egyptiske remser samt astrologiske beregninger! Men som i næsten alt anden fiktion på skærmene i disse årtier, er eventuelle præster aldrig særligt kristne. Heller ikke i denne religiøse krimigenre, der er ret ny i nordisk sammenhæng.

Bedømmelse: 4.3 af 6. 15 stemme(r).