Instruktør: Amin Matalqa,
Medvirkende: Anna CampCarson MinniearRob Mayes,
 Valg,

Af: Carsten Riis Jensen - 24.03.2023

ET VALG GIVET AF GUD

Hvordan vil du reagere?
”Vi har ikke valgt den her situation, men vi vælger selv, hvordan vi vil reagere på den.” Sådan siger moren, Cyndi, til sin søn, Philip, et stykke tid efter, at faren er forsvundet. Det er en vigtig lektie, og den er sand. Vi står med et valg, når der sker onde ting. Og det valg kommer fra Gud. Filmen "5000 Blankets" er historien om, hvordan mor og søn foretager et valg efter, at faren er forsvundet, og de har en mistanke om, at han på grund af psykisk sygdom befinder sig blandt byens over 5000, som bor på gaden.

En far med psykisk lidelse
"5000 Blankets" bygger på virkelige hændelser, og som sådan fungerer den rigtig fint. Det er altid tydeligt, om en historie er opdigtet eller virkelig. Faren, Bobby, har en psykisk lidelse, og en dag forsvinder han. Mor Cyndi og sønnen Philip leder desperat efter ham. En dag bliver Cyndi bedt om at identificere et lig, da man tror, det er Bobby. Det er det ikke, men til gengæld bar den afdøde på Bobbys jakke. Cyndi opsøger nogle af områderne med hjemløse, og der begynder at ske noget i hende. Hun beslutter: Vi skal hjælpe Bobby ved at hjælpe andre. Vi skal hjælpe folk ligesom Bobby. Og dermed går de i gang med at indsamle 5000 tæpper, netop som en voldsom vinter er på vej til området.

Den introverte præst og kirkens rolle
"5000 blankets" er først og fremmest en inspirerende, sand historie, som giver varme følelser. Men heldigvis spiller den kristne tro mere end bare en lillebitte rolle. Mange af disse inspirerende film, som er i kategorien "kristne film", har kun kristendommen med på sidelinjen, men her spiller kristen tro en langt større rolle. Her møder vi også, så vidt jeg kan huske, den første sådan rigtig introverte præst i en kristen film. Det er ikke en superpræst, men en stille, genert og introvert præst, der følger et kald fra Gud til at opsøge Cyndi og Philip. Og det er ham, der via sit budskab fra Gud, sætter dem i gang med at indsamle tæpper og hjælpe Bobby ved at hjælpe andre.

Drengen, Philip, bliver af en hjemløs spurgt om, hvorfor han bruger så meget energi på at få folk til at hjælpe dem. Philip svarer: ”For at få dem til at se det, de helst vil ignorere.”

”5000 blankets” er en sand historie om en mission, som stadig er i gang. Mor og søn hjælper stadig byens mange hjemløse. Det er en rigtig fin film, hvor troen og kirkens rolle i samfundet er tydelig.

Kan lejes på Blockbuster, Viaplay og Google Play.