ActionKrimiThriller
Varighed: 108 min.
Instruktør: Baltasar Kormákur,
Medvirkende: Denzel WashingtonMark WahlbergPaula PattonEdward James Olmos,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 04.09.2014

KUN FOR SJOV
Denzel Washington og Mark Wahlberg spiller to agenter, der skal afsløre en narkobaron. De ved ikke, at den anden også er agent, så der er lagt op til en masse forviklinger. Det lykkes for eksempel for dem begge at lokke den anden med i et bankkup, som den anden så skal tage skraldet for.

Bobby (Denzel Washington) og Stig (Mark Wahlberg) mødes i en lille bar for at planlægge et røveri af banken overfor. Her lanceres den humoristiske drillende dialog, som de fortsætter med hele filmen igennem. Formålet med røveriet er at afsløre narkobaronen Greco (Edward James Olmos). De formoder, at han har sat 3 mio. dollars ind i banken. Ved at røve dem, skal han lokkes til at komme ud af busken.

Der viser sig at være mange flere millioner i banken, men de er ikke Grecos. Hvem tilhører de så? Med røveriet af de mange millioner kommer endnu en part ind i spillet, og det sætter for alvor gang i forviklingerne. Bobby er forelsket i politikvinden Deb (Paula Patton), og hun er måske også forelsket. Bobby kan ikke rigtig blive klog på, om hun skjuler noget.

Midt i filmen tager det hele en ny drejning, og vi må sammen med Bobby og Stig gå nye veje. De fastholder fortsat over for hinanden, at de ikke er venner, men de bliver alligevel nødt til at stå sammen. Nu skal de ikke længere kun afsløre narkobaronen, men også dem, der havde de mange millioner i banken. Ydermere får de en frist for aflevering af pengene, og den føler de sig tvunget til at overholde - eller gør de?

Filmens humoristiske ordvekslinger mellem de to hovedpersoner er til dels tilført af Denzel Washington og Mark Wahlberg. Begge er med i filmen, fordi de havde lyst til at lave en sjov film. Hvis man er med på, at nedskydning af folk, lidt nøgenhed og en del bandeord er okay som en del af en film, så er man godt underholdt med "2 Guns". Selv om både Washington og Wahlberg gerne står ved deres kristne tro, mærkede vi det ikke i denne film.

Bedømmelse: 3.5 af 6. 2 stemme(r).